• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا گواهینامه برای اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش در ایران صادر می گردد؟

مشکلات مهاجرین در نشست مجمع فرهنگی علما و طلاب افغانستانی حوزه علمیه اصفهان با مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی – استان اصفهان بررسی شد.
به گزارش رنا؛ این نشست که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شده بود، موضوعات و مسائل مربوط به مهاجرین  در قالب پرسش و پاسخ طرح و توضیح داده شد:

آیا کسانی که کارت آمایش دارند می توانند، بدون اینکه کارت اقامت شان باطل شود به افغانستان بروند و برگردند.
سلیمانی مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان:این مسئله منوط به همکاری چند جانبه افغانستان، ایران وکمیساریای عالی پناهندگان است.هرچند گفتگوی های سه جانبه در این مورد انجام شده اما در باره کیفیت تردد از مرز و اینکه چه مدرکی خروجی داده شود تا ورود و خروج دقیق ثبت شود، توافق نهایی صورت نگرفته است. حقیقت این است که  این موضوع پیش از موعد رسانه ای شده است وحساسیت های را ایجاد کرده است.ولی مخالفتی از طرف جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

آیا گواهینامه برای اتباع دارای کارت آمایش  صادر می گردد؟
جواب: صدور گواهینامه برای  عموم مهاجرین در حال  پیگیری است و به تدریج انجام می شود، اما فعلا تنها خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی هستند، معلول و سالمند در خانه دارند، از طرف دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی برای پلیس ناجا معرفی نامه صادر می گردد. اما لازم است متقاضی سند هویتی معتبر(مثل تذکره تابعیت)از کشور متبوع خویش داشته باشد.

افرادی که شوهر کارت امایش دارد و خانم پاسپورت و یا بالعکس، تکلیف فرزندان شان چیست؟
جواب: ازطرف دفتر اتباع برای این افراد،پرونده خانواده تشکیل نشده است، از این جهت به فرزندان شان مدرک اقامتی داده نمی شود.برای مدرک دار شدن فرزند،فردی که دارای کارت آمایش است تبدیل وضعیت کند و هردو پاسپورت  بگیرند.

علت اینکه مدتی است بعضی بانک ها برای مهاجرین دارای کارت امایش کارت عابر بانک صادر نمی کنند،چیست؟
جواب: این مسئله از طرف بانک مرکزی، به صورت یک جانبه و با برداشت اشتباه، بدون مشورت با ادارات ذیربط با مهاجرین، صورت گرفته، و به زودی حل میشود.

مشکل ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس وهزینه های سنگین
برای ثبت نام دانش آموزان اتباع افغانستان این مشکل وجود دارد،که اول سال تا مدارس ظرفیت دارد، به بهانه اینکه بخش نامه نیامده ثبت نام نمی کنند وپس از تکمیل ظرفیت،در آغازین روزهای شروع سال تحصیلی ثبت می کنند که مهاجرین با مشکلات زیاد مواجه هستند.برخی مدارس نیز در برخی مناطق به صورت محدود هزینه های بسیار سنگین در خواست می کنند که باعث شده است فرزندان خانواده های بی بضاعت وکم بضاعت از تحصیل بمانند.
جواب: هرچند ظرفیت مدارس استان اصفهان محدود است اما پیگیری ها انجام شده  و بخش نامه ها سر موعد باید ابلاغ گردد.مدارسی که هزینه های سنگین دریافت می کنند، غیر انتفاعی است،اگر مدارس دولتی این هزینه ها را در یافت کنند، تخلف حساب می شود وقابل پیگیری است.

بیمه سلامت رایگان به مستحقین اصلی نمی رسد
جواب: بیمه سلامت رایگان اتباع به صورت محدود برای نیازمندان اجرا می شود که کل سهمیه مهاجرین از بیمه رایگان صدو ده هزار نفر است واین در سراسر ایران بین مهاجرین تقسیم می شود و لازم است مستحقین از مجاری اصلی آن معرفی و تأیید گردد.
سلیمانی در توضیحات خوداشاره کردند که بیماران مهاجر که توان پرداخت هزینه های بیمارستان را ندارند، با امانت گذاشتن مدارک اقامتی، مرخص شده اند اما مبلغ قابل توجهی به بیمارستان ها بدهکار هستند.

مشکل افرادی که مغایرت مشخصات هویتی دارند؛مثلا در افغانستان  یک اسم دارند، در مدرک اقامتی ایران اسم دیگر ثبت شده یا تفاوت سنی دارند، به چه صورت حل می گردد؟
جواب: این مشکل با تأییدیه سفارت افغانستان اصلاح می گردد. یعنی مثلا اگر اسم اصلی فردی در افغانستان محمد علی است،ولی در مدارک صادره ایران محمد ثبت شده است،یا سن اصلی شخص 30 سال است ولی در مدارک صادره ایران 35 یا کمتر  ثبت شده است،این اشخاص باید از سفارت افغانستان گواهی مبنی بر اسم و سن اصلی خود،بیاورند تا مدارک اقامتی شان تصحیح و اصلاح گردد.
 
افرادی که کار و کارفرمای ثابت ندارند، برای اخذ کارت کار گری و تأیید و امضای صاحب کار ایرانی با مشکل مواجه هستند.
جواب: اصل کارت کارگری برای این است که کارگر و کارفرما در اداره کار ثبت باشد تا حقوق مهاجرین نادیده گرفته نشود و مورد بهره کشی افراد سودجو قرار نگیرند و در نهایت  صاحب کار مجبور است که تمام کارگرانش را بیمه نماید.از این جهت کارت کارگری به نفع مهاجرین است.اما با اداره کار صحبت شده برای افرادی که صاحب کار ثابت ندارند سازو کار و تدابیر دیگری اتخاذ شود تا مهاجرین در مضیقه قرار نگیرند.

قلم بیقرار

  پربازدید ترین