• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنایت نابخشودنی داعش؛ کشف گور دسته جمعی در شرق کشور

جنایت نابخشودنی داعش؛ کشف گور دسته جمعی در شرق کشور

دیروز یک گور دسته‌جمعی در مهمند دره‌ی ولسوالی اچین کشف شد. در این ولسوالی داعش برای زمان زیادی حضور داشت و نبرد با آن‌ها برای بیرون راندن شان افزون بر یک‌سال طول کشید. آخرین مورد از سرکوب نیروهای داعش به پرتاب «بمب مادر» در این ولسوالی باز می‌گردد. پس از خروج اعضای داعش از این ولسوالی، این نخستین‌بار است که بخشی از ابعاد وسیع جنایت داعش در ولایت ننگرهار و ولسوالی اچین افشا می‌شود.
چنانچه مقامات محلی این ولسوالی گفته‌اند، از این گور اجساد 9 تن از قربانیان سبعیت و وحشی‌گری داعش کشف شده است. احتمال می‌رود که این اجساد متعلق به کسانی است که دو سال پیش داعش آن‌ها را با منفجر کردن بمب به طرز وحشیانه‌یی کشته بود. در ویدیویی که داعش آن را منتشر کرد دیده می‌شد که 12 تن بر روی بمب‌ها جابه‌جا شده‌ و تکه-پاره می‌شوند. اکنون که داعش در این ولسوالی نیست، فرصتی پیش آمده تا ابعاد وسیع جنایت‌های هولناک این گروه افشا و همگانی شود.
این حادثه نشان داد حکومت می‌باید پس از تصرف و تحت کنترول درآوردن مناطقی که از دست داعش می‌گیرد، به قربانیان آن رسیدگی کند. بی‌هیچ تردیدی جنایت داعش در این منطقه فراتر از این گور دسته‌جمعی است. افراد وابسته به داعش در بسیاری از مناطق تحت نفوذشان دست به تصفیه‌ی گسترده زده‌اند. آن‌ها بسیاری را به ظن حمایت از طالبان یا ارتباط با حکومت کشتند و خانه‌های بسیاری را آتش زدند. لازم است تا حکومت تمهیدی برای پی‌گیری و التیام مرارت‌های که مردم از دست داعش کشیده‌اند بسنجد.
افزون بر این، کشف گور دسته‌جمعی در مهمند دره دلالت‌های عبرت‌انگیزی دارد که نیاز است درک و به آن توجه شود. داعش هنوز به پایان کارش در افغانستان نرسیده است. این گروه هم‌چنان به صورت پیوسته به دنبال گسترش حوزه‌ی نفوذش در شرق و شمال کشور است. در شروع سال 2017 میلادی فرمانده ناتو و مقامات دفاعی و امنیتی کشور تعهد کردند که تا پایان سال به حضور داعش در افغانستان پایان می‌دهند. اما درست در اواخر این سال، خبرهایی در رسانه‌ها نشر شد که نشان می‌داد، اعضای خارجی داعش به صورت گروهی در بسیاری از مناطق خصوصاً در جوزجان و سرپل جابه‌جا می‌شوند.
انتظار حداقلی شهروندان این است که حکومت در گزارش‌دهی در مورد میزان سرکوب داعش با شهروندان صادقانه برخورد کند. در طول یک سال گذشته، همه روزه در خبرنامه‌های نهادهای دفاعی و امنیتی خبر از کشته شدن افراد وابسته به داعش اعلام شده است. اما علی‌رغم آن در عمل شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ی اعضای داعش و کاهش فعالیت‌های این گروه در کشور نبوده‌ایم. ظن قوی وجود دارد که حکومت در گزارش‌دهی‌اش از سرکوب داعش مبالغه می‌کند.
حکومت لازم است که در برخورد با داعش و شبکه‌های تروریستی دست از سهل‌انگاری و امید واهی به مذاکره بردارد. در حالی که حکومت در تلاش تحقق صلح از طریق گفت‌وگو با طالبان است، مردم هر روز در برابر موج خشونت این گروه جان‌های شان را از دست می‌دهند و بسیاری نیز شاهد کشف گورهای دسته‌جمعی‌اند. این وضعیت به صورت قطع بر میزان نارضایتی از حکومت تأثیر می‌گذارد و آن را افزایش می‌دهد.

  پربازدید ترین