• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ششمین نشست کمیته ی حمل و نقل بندر چابهار میان افغانستان و ایران برگزار می شود

 ششمین نشست کمیته ی حمل و نقل بندر چابهار میان افغانستان و ایران برگزار می شود

ششمین نشست کمیته‌ی حمل و نقل بندر چابهار میان افغانستان و ایران هفته‌ی آینده برگزار می‌شود.
در این نشست دو روزه که در پنجم و ششم حوت به میزبانی تهران برگزار می‌شود، گروه‌های فنی و افغانستان و ایران درباره‌‎ی حل مشکل حمل و نقل کالاهای بازرگانی به توافق خواهند رسید.
وزارت ترانسپورت کشور گفته است که در این نشست مشکل‌های ترانسپورتی، ویزه‌ی بازرگانان و هزینه‌های اضافی در بخش حمل و نقل کالاهای بررسی می‌شود.
فوزیه احسان، معین این وزارت امروز، سه‌شنبه اول حوت، به تلویزیون 1 گفت که برای استفاده‌‌ی بهتر از بندر چابهار، برنامه‌ی تطبیقی آماده شده است که بر بنیاد آن در مرکز ولایت نیمروز بندر خشکه ایجاد می‌شود. این بندر مجهز با اسکنرها و سردخانه‌ها خواهد شد.
ظرفیت پهلوگیری کشتی‌ها در حال حاضر در بندر چابهار نود هزار تن است و کشتی‌های بزرگ نمی‌تواند در این بندر پهلو بگیرد. به تازگی در سفر رییس جمهور ایران به هند؛ دهلی نو متعهد شده است که با سرمایه گذاری هشتاد و پنج میلیون دالری‌اش ظرفیت این بندر را افزایش دهد.
از سوی دیگر، بر بنیاد سند تازه‌ای که میان هند و ایران امضا شده است، دهلی نو در هجده ماه در نود کیلومتری بندر گاودر پاکستان یک مسیر ترانزیت میان ایران، افغانستان و هند ایجاد می‌کند.
با سرمایه‌گذاری جدید هند در بندر چابهار و توسعه‌ی این بندر، انتظار می‌رود که روند انتقال کالاهای بازرگانی و صادراتی افغانستان به هند و جنوب آسیا افزایش یابد.

  پربازدید ترین