• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم صلح ممکن نیست

غنی: تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم صلح ممکن نیست

صلح با توجه به شرایط حاضر ممکن نیست. تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم و مهاجر داخلی تامین صلح ممکن نیست. لازم است که برای صلح آمادگی داشته باشیم در غیر آن به هدف نمی رسیم.
جلسه پایانی کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی و جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
دومین روز کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی صبح روز چهارشنبه 2 حوت 96 با حضور رییس جمهور، رییس شورای صلح، معاونان شورای صلح، علما، قوماندان های جهادی و سیاسیون کشور در تلار اجتماعات ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دقایقی پیش در این مراسم به اهمیت صلح اشاره کرده در ابتدا گفت: صلح امر الهی است. هدف همه این است که پروسه صلح شفاف باشد و حقوق زنان در چارچوب صلح تامین شود. صلح ضرورت حیاتی ما است و ملت ما برای بدست آوردن صلح اجماع کامل دارند.
وی به نقش علمای دینی و روسای اقوام در روند صلح اشاره کرده افزود: اقوام و بخصوص عالمان دین در افغانستان اعتدال پذیر هستند و در مسیر صلح همه اقشار ما نقش حیاتی دارند پس برای ما و شورای صلح لازم است که از فرصت ها استفاده کنیم.
رییس جمهور به کنفرانس دوم کابل که به زودی برگزار می شود اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در کنفرانس دوم کابل موضع صلح مطرح می شود و هدف از این کنفرانس ایجاد اجماع منطقه ای بر صلح است.
وی از امان الله خان یاده کرده و خود را پیرو راه او برشرده گفت: ما فصل ناتمام و کارهای انجام ناشده امان الله خان را بسر می رسانیم.
اشرف غنی یکبار دیگر به شعار حاکمیت قانون تاکید کرد: حاکمیت قانون در این کشور راه نجات است.
افغانستان خانه زورمندان نیست و این خواست شما است که حاکمیت قانون باشد. چهل سال نا امیدی و خون بس است و رسالت ما این است که به اینها نقطه پایان بگذاریم.
بحران در کشور ما میراثی است اما طبیعی نیست و ملت ما از این ببعد برای کسی اجازه بحران افزایی را نمی دهد.
غنی به اشارات برخی از جناح ها مبنی بر قانونی بودن ریاست جمهوری پرداخت و افزود: من نامزد زورمندان و غاصبان و سرمایه گذاران نبودم.
رییس جمهور در این کنفرانس به اهداف و موانع رسیدن به صلح اشاره کرده گفت: هم نیت و هم اراده و هم پروگرام ما صلح است.
صلح آسان نیست قیمت دارد. صلح یکطرفه هم نیست و باید خواست های مخالفان را درک کنیم.
وقتی اراده باشد صلح هم تامین می شود.
وی صلح را در شرایط حاضر ناممکن دانسته اضافه کرد: صلح با توجه به شرایط حاضر ممکن نیست. تا زمانیکه پنج میلیون مهاجر داشته باشیم و مهاجر داخلی تامین صلح ممکن نیست. لازم است که برای صلح آمادگی داشته باشیم در غیر آن به هدف نمی رسیم.
محمد اشرف غنی خطاب به حاضران در این کنفرانس گفت: حالا که اجماعی به میان آمده است لازم است تا موانع فراراه صلح شناسایی شود و تامین صلح نیازمند ذهینت سازی برای این پدیده است. شما نمونه وحدت ملی افغانستان هستید و این کلان ترین سرمایه است. شما هستید که می توانید گلیم غم را بردارید و نابسامانی را پایان دهید.
وی در اخیر به جابجایی پشتون های اکثرا پاکستانی در مناطق غیر پشتون بصورت ضمنی اشاره کرده گفت: هرافغان حق دارد در هر گوشه افغانستان زندگی کند.

  پربازدید ترین