• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کار عملی پروژۀ «تاپی» فردا جمعه، 4حوت در ولایت هرات، آغاز شود

کار عملی پروژۀ «تاپی» فردا جمعه، 4حوت در ولایت هرات، آغاز شود

مقام‌های محلی ولایت هرات اطمینان می‌دهند که تدابیر شدید امنیتی برای گشایش پروژه تاپی، گرفته شده‌اند.
قراراست کار عملی پروژۀ «تاپی» فردا (جمعه، 4حوت) با اشتراک مقام‌های کشورهای در ولایت هرات، آغاز شود.
مقام‌های محلی ولایت هرات می‌‌گویند که برای آغاز کار عملی ساخت لولۀ گاز ترکمنستان که قراراست فردا آغاز شود، تدابیر شدیدی امنیتی گرفته شده‌اند.
محمدآصف رحیمی، والی هرات، می‌گوید: «من مطمئن استم که به‌همین‌اندازه علاقه‌مندی و حمایتی‌که در هرات است، در هرنقطۀ افغانستان، وقتی به هلمند می‌رسد، همین حمایت است، وقتی به کندهار می‌رسد، همین حمایت به کندهار است. شما مطمئن باشید که کسی به این پروژه ضرر رسانده نمی‌تواند.»
این درحالی‌ست که به روز جمعه، هرات میزبان رییس‌جمهور کشور، نخست‌وزیر پاکستان، رییس‌جمهور ترکمنستان و وزیر دولت در امور خارجۀ هندوستان خواهد بود.
تمامی خیابان‌های هرات به استقبال از پروژه تاپی، با شعار تاپی تزئین شده‌اند.
در همین‌حال شورای ولایتی هرات می‌گوید که گشایش این پروژه می‌تواند روی امنیت این ولایت اثر خوبی داشته باشد.
کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات، می‌گوید: «خواهش ما از بزرگانی‌که در رأس آن استند، با رییس پروژه تاپی هم صحبتی داشتیم که مردم را به‌طور مساویانه در کارهای کوچک که افغان‌ها هم می‌تواند آن را انجام بدهند، سهم مساویانه داشته باشند.»
لولۀ گاز تاپی با ظرفیت انتقال 33میلیارد متر مکعب گاز در سال با درازای در حدود 1800کیلومتر در چهار کشور، شامل این پروژه ساخته می‌شود و گفته می‌شود که 147کیلومتر این لوله، در خاک ترکمنستان می‌گذرد ونیز، 735کیلومتر در خاک افغانستان، از مسیر ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و کندهار عبور خواهد ‌کرد و با گذشتن 800کیلومتر در خاک پاکستان، به هند می‌رسد.

  پربازدید ترین