• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

2 شرط آمریکا برای گفت وگو با طالبان

2 شرط آمریکا برای گفت وگو با طالبان

یک مقام وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت واشنگتن زمانی با طالبان وارد مذاکره خواهد شد که این گروه حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان باشد و حملات خود را نیز متوقف کند.
یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به «داون» گفت: بیانیه طالبان را دیده‌ایم، زمانی می‌فهمیم این گروه درباره گفت‌وگوهای صلح‌آمیز جدی است که حاضر به مذاکره با دولت منتخب افغانستان شود و به حملات خود نیز پایان دهد.
این در حالی است که اخیرا طالبان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به کنگره و مردم آمریکا خواسته بود تا دولت این کشور را برای خروج از افغانستان تحت فشار قرار دهند.
در این نامه آمده بود طالبان ترجیح می‌دهد تا مسئله افغانستان از راه‌های صلح‌آمیز حل شود و برای رسیدن به چنین راه‌حلی آمریکا باید به اشغال کشور پایان دهد و به مردم افغانستان اجازه دهد تا دولتی را تشکیل دهد که مطابق با باورهای آن‌ها است.
از سوی دیگر نیز دولت ضمن رد درخواست طالبان اظهار داشت این گروه ابتدا باید با متوقف کردن حملاتش صداقت خود را برای برقراری صلح نشان دهد.
«دوا خان مینه‌پال» معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی نیز در این باره گفت: طالبان جنگ را آغاز کردند و در حال ادامه آن هستند؛ اگر آن‌ها خواستار صلح هستند، بنابراین باید جنگ را متوقف کنند.
چندی پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تلاش خود برای شکست طالبان گفت: نمی‌خواهیم با طالبان صحبت کنیم، می‌خواهیم کاری را تمام کنیم که باید به آن پایان دهیم، چیزی که کسی قادر به پایان دادن آن نبوده است.
این اظهارات ترامپ واکنش برخی از سناتورهای آمریکایی را در پی داشت.
«جف مرکلی» سناتور دموکرات آمریکایی امیدهای واشنگتن برای فشار نظامی بر طالبان و مجبور کردن این گروه برای قبول راه‌حل سیاسی را غیرواقع‌گرایانه خوانده بود، زیرا اکنون این گروه نسبت به هر زمان دیگری از سال 2001 مناطق بیشتری را تحت کنترل و نفوذ خود دارد.

  پربازدید ترین