• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امروز افغانستان نقطۀ وصل آسیای جنوبی به شمال و آسیای مرکزی به سوی جنوب می باشد

امروز افغانستان نقطۀ وصل آسیای جنوبی به شمال و آسیای مرکزی به سوی جنوب می باشد

رئیس جمهور غنی در مراسم اختتامیه پروژه تاپی گفت که امروز آسیای جنوبی به شمال و آسیای مرکزی به سوی جنوب می بیند و افغانستان نقطۀ وصل می باشد.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مراسم اختتامیه پروژه تاپی در هرات گفت که از نیت، اراده و مدیریت رئیس جمهور ترکمنستان و همکاران شان در رابطه به پیشرفت کار تاپی که شبانه روز تلاش ورزیدند قدردانی می نماییم.
غنی افزود: از اینکه پروژۀ تاپی را به کوریدور و یک بستۀ بزرگ پروژه ها بدل کردید، تشکر می کنم، این یک پروژه نیست بلکه یک کوریدور انکشافی است.
وی تصریح کرد که افغانستان سیاست وصل دارد نه جدایی، اکنون بعد از بیش از یک قرن جدایی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی از طریق افغانستان وصل می گردد.
رئیس جمهور کشور اظهار داشت که تاپی نشان دهنده آن است که ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و سایر کشورها روی اقتصاد بحیث یک بحث عمده می نگرند.
غنی گفت که امید است نسل آینده به این باور برسند که ما تهداب یک دیدگاه بزرگ را گذاشتیم و این دیدگاه میتواند با فقر، افراطیت و بیکاری غالب شود.
این مراسم با اشتراک مقام های بلند پایه کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند برگزار شد.
قرار است در پیوند به ادامه این مراسم، کارعملی پروژه تاپی در داخل خاک افغانستان نیز با حضور مقامات ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، عصر امروز در ولایت هرات برگزار شود.
از طریق پروژه تاپی افغانستان از رهگذر ترانزیت گاز از طریق ترکمنستان به کشورهای پاکستان و هند، سالانه بالغ بر 500 میلیون دالر عاید کسب خواهد کرد.
در پروژه پایپ لاین گاز تاپی هزینه‌ای بالغ بر 22٫5 میلیارد دالر سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.

  پربازدید ترین