• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یونان از واپس گیری پناهجویان از آلمان خودداری می کند

یونان از واپس گیری پناهجویان از آلمان خودداری می کند

براساس یک گزارش‌، یونان از بازپس‌گیری پناهجویان از آلمان خودداری می‌کند، هرچند که براساس قواعد پناهندگی اروپا، مسئول رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی آن‌هاست.

در این گزارش آمده است که حکومت فدرال آلمان در سال 2017، 2312 درخواست واپس ‌فرستادن پناهجویان را به یونان ارائه داد که تنها در 81 مورد، آتن خود را مسئول پذیرش این پناهجویان عنوان کرد، اما در عمل هیچ یک از پناهجویان به یونان پس فرستاده نشدند.

روزنامه آلمانی "پاساور نوی پرسه" بر اساس پاسخ وزارت داخله آلمان در برابر سوال فراکسیون پارلمانی چپ ها گزارش داده است که یونان هنوز هم از پذیرش پناهجویانی خودداری می‌کند که آلمان را باید ترک بگویند و یونان مسئولیت رسیدگی به تقاضای پناهندگی آنها را دارد.

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان (بامف) می‌گوید که براساس قواعد، دوبلین یونان مسئول رسیدگی به درخواست پناهندگی 2 هزار و 735 پناهجویی است که فعلاَ در آلمان به سر می‌برند، بر اساس قاعده دوبلین هر کشوری که یک پناهجو برای اولین بار وارد خاک آن در اتحادیه اروپا می شود، مسئول امور پناهندگی او نیز می باشد.

در این پاسخ، وزارت داخله آلمان از میزان بالای 95،5 درصد عدم تحویل گیری پناهجویان از طرف یونان شدیدا انتقاد کرده است، وزارت داخله آلمان در این مورد معلومات نداده است که یونان به چه دلیل از تحویل‌گیری پناهجویان براساس قاعده دوبلین خودداری می‌کند.

با این حال، طبق گزارش ها در سال 2017 حکومت فدرال آلمان 3189 عضو خانواده پناهجویان ساکن در آلمان را از یونان پذیرفته است. این پناهجویان عمدتا از سوریه، افغانستان و عراق بوده اند.

به طور کلی، آتن قصد داشت 5807 نفر از اعضای خانواده پناهجویان را به آلمان منتقل کند، در 5310 مورد، اداره مهاجرت اعلام پذیرش مسئولیت کرده و با انتقال شان موافقت کرده است.

به طور کلی، آلمان هرچه بیشتر پناهجویان را به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا ارسال می کند، اما در عین حال، پناهجویان زیادی را نیز از کشورهای دیگر پذیرفته است. تعداد انتقال پناهجویان بر اساس قوانین دوبلین به مقایسه سال 2016 که 3968 مورد بود، در سال گذشته تقریبا دو برابر بوده است و به 7102 مورد رسیده است.

جمهوری فدرال آلمان در سال گذشته 8754 پناهجو را بر اساس قوانین دوبلین از دیگر کشور های عضو اتحادیه اروپا پذیرفته است.

همچنین از ماه می سال 2017 هیچ پناهنده ای به مجارستان/ هنگری فرستاده نشده است، هرچند حکومت فدرال آلمان 3304 درخواست را در قبال ارسال پناهجویان به بوداپست ارائه کرده است و دلیل آن این است که حکومت مجارستان در برخورد با پناهجویان بازگشت داده شده در این کشور مطابق با قانون اتحادیه اروپا عمل نمی کند.

اولا یلپکه، سخنگوی امور داخلی فراکسیون پارلمانی حزب چپ های آلمان، سیستم "دوبلین" را "بیهوده و خلاف ارزش های انسانی" عنوان کرده است.

یلپکه گفته است: بعد از همه این سرگردانی ها تعداد پناهجویانی که در آلمان باقی می مانند، تقریبا به همان میزان اولی است.

سخنگوی امور داخلی فراکسیون پارلمانی حزب چپ های آلمان در ادامه  گفت:  برای پناهجویان این امر رنج زیادی به همراه دارد و برای مقامات، این امر به معنی "گرفتاری شدید بوروکراتیک" به شمار می رود.

  پربازدید ترین