• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در سومین دور مذاکرات کمیته آب میان افغانستان و ایران پیشرفت ها و توافقات خوبی صورت گرفته است

در سومین دور مذاکرات کمیته آب میان افغانستان و ایران پیشرفت ها و توافقات خوبی صورت گرفته است

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان پیرامون مذاکرات آبی میان افغانستان و ایران، با بیان این‌که سومین دور مذاکرات کمیته آب میان دو کشور برگزار شده، می‌گوید که "مذاکرات و بحث‌ها با صراحت، شفافیت و تفاهم پیش رفته و تا جایی که بنده در جریان این مذاکرات هستم، پیشرفت‌ها و توافقات خوبی صورت گرفته است".

مذاکرات افغانستان و ایران از اواخر ماه جوزای سال جاری برای دست‌یابی به یک سند همکاری‌های جامع و ارتقای روابط به روابط استراتژیک، در 5 کمیته به شمول کمیته آب آغاز شده است. اما علی‌رغم این‌که سخت‌ترین مذاکرات در کمیته آب وجود داشت، دو طرف در سومین دور مذاکرات خود در تهران، به گفته سفیر افغانستان، به پیشرفت‌ها و توافقات خوبی دست پیدا کرده‌اند. با پیشرفت در مذاکرات کمیته آب، به نظر می‌رسد سند همکاری‌های جامع دو کشور، در بهار سال آینده، آماده امضای رؤسای جمهور دو کشور باشد.

دکتر نصیراحمد نور که با خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفت‌وگو کرده است، در مورد مذاکرات دو کشور برای دست‌یابی به سند همکاری‌های جامع و این که سقف زمانی مذاکرات برای دستیابی به نتیجه شش ماه بود، اما اکنون بیش از هشت ماه از زمان دستیابی به آن توافق گذشته و فقط دو دور مذاکرات صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: "سقف زمانی شش ماهه، یک سقف محدودکننده نبوده است. شما می‌دانید که سند جامع همکاری‌های استراتژیک و بلندمدت که از نام آن پیدا است، یک سند ساده نیست. نشست‌های متعدد، انجام بررسی‌های کارشناسی‌ و مذاکرات متعدد برای دستیابی به آن ضرورت دارند و این کاری نیست که در یک الی دو جلسه صورت بگیرد".

وی افزود که تاکنون دو جلسه برگزار شده که یک جلسه در تهران و یک جلسه هم در کابل بوده است. هر پنج کمیته نیز تشکیل جلسه داده‌اند و اکنون نوبت برگزاری اجلاس در تهران است که کمیته‌‌‌‌های مشترک نشست سوم خود را در تهران برگزار کنند.

سفیر افغانستان ادامه داد که کمیته آب‌‌ها موفقانه سومین اجلاس خود را در تاریخ 17 دلو/بهمن در تهران برگزار کرد و برای کمیته‌های امنیتی و اقتصادی هم تاریخ‌هایی پیشنهاد شده که ممکن است سومین جلسه این دو کمیته در ماه حوت/ اسفند در تهران برگزار شود.

وی به صورت مشخص در مورد این‌که روند مذاکرات در مسئله آب به چه مرحله‌ای رسیده و طرفین به چه توافقاتی رسیده‌اند؟ گفت: مذاکرات در هر پنج کمیته به شکل موفقیت‌آمیز و دوستانه پیش رفته است، به ‌خصوص در کمیته آب که در رأس هر دو طرف، شخصیت‌های بسیار فاضل و دانایی هستند و به شکل موفقیت‌آمیزی این جلسات را مدیریت کرده‌اند. از یک طرف آقای عراقچی و از طرف دیگر هم آقای ضیایی هستند".

دکتر نصیراحمد نور در ادامه در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها می‌گویند ادامه سدسازی(در افغانستان) و عدم دستیابی به نتیجه می‌تواند منجر به متشنج شدن روابط(دو کشور) شود و مانعی برای رسیدن به یک افق مطلوب در روابط باشد. چه راهکاری برای مسئله آب وجود دارد و مسأله هریرود و هیرمند بر مناسبات دو کشور سایه انداخته است؟ خاطرنشان نکرد: "من این چنین فکر نمی‌کنم. باور دارم که مسئله آب موجب نزدیکی بیشتر روابط دو کشور خواهد شد. من در مسئله آب مشکلی را مشاهده نمی‌کنم".

وی افزود که مشکل اساسی در تغییرات اقلیمی است که با گذشت پاییز، ما قطره بارانی ندیدیم و در اکثر روزهای فصل زمستان هم هوای زمستانی را نمی‌بینید، بلکه هوا بیشتر بهاری است.

سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: "مشکل آب تنها مربوط به منطقه ما نیست. بلکه این مشکل جهان و منطقه و در هر کشور هم مربوط به مشکلات داخلی آن است. کاهش بارندگی و استفاده چند صد برابر از آب در مقایسه با چهل الی پنجاه سال گذشته در پروژه‌های شهری، صنعتی و کشاورزی به کم‌‌‌آبی دامن زده است. شما می‌دانید که کشورها در درون خود، وابسته به آب‌های فرامرزی نیستند. ولی با آن‌هم مشکلات خود را دارند".

وی پیرامون مذاکرات در کمیته آب گفت: "مذاکرات و بحث‌ها با صراحت، شفافیت و تفاهم پیش رفته است و تا جایی که بنده در جریان این مذاکرات هستم، پیشرفت‌ها و توافقات خوبی صورت گرفته است. از طرف دیگر، جای تعجب نیست که گاهی این نوع مذاکرات زمان طولانی را به خود اختصاص دهند. مهم این است که به نتایجی دست یابیم که مورد رضایت طرفین باشد".

دکتر نصیراحمد نور در بخش دیگری از سوالات، در مورد روابط دو کشور و این‌که این روابطه با وضعیت مطلب چقدر فاصله دارد، خاطرنشان کرد: "در مقایسه با گذشته، روابط ایران و افغانستان بسیار خوب و گسترده است. این گستردگی را در همه حوزه‌های مناسبات دو کشور می‌توان مشاهده کرد. البته هنوز میان وضعیت کنونی با وضعیت ایده‌آل و مطلوب فاصله وجود دارد، ولی از نقطه نظر اراده سیاسی رهبران دو کشور، من مانعی را مشاهده نمی‌کنم".

وی ادامه داد: "اگر موانعی در راه توسعه روابط دو کشور وجود داشته باشد، با توجه به ظرفیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی وجود دارد، فکر نمی‌کنم قابل حل شدن نباشد. اگر کم و کاستی دیگری نیز در روابط میان دو کشور وجود دارد، این مسئله به عامل دیگری خارج از اراده و روابط دو کشور بستگی دارد".

این دیپلمات بلندپایه افغانستان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه واشنگتن به ویژه در دورانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است، بر کابل فشار آورده تا روابطش را با تهران کاهش دهد؟ گفت: "ما همواره به دوستان بین‌المللی خود گفته‌ایم مسائل خود با کشورهای ثالث را در مناسبات بین‌‌‌‌‌‌المللی افغانستان دخیل نسازند. در این مدت نیز توانسته‌ایم روابط خود را با کشورهای مختلف مدیریت کنیم و نشان داده‌ایم که کشور مستقلی هستیم که از سیاست‌ها و مناسبات کشورها با یکدیگر تاثیر نپذیرفته‌ایم. خوشبختانه دوستان بین‌المللی‌مان نیز این موضع را درک کرده و به آن احترام گذاشته‌اند".

وی در پاسخ سوال دیگری در همین زمینه که "هیچ فشاری از سوی امریکا بر افغانستان وارد نشده تا روابطش را با ایران کاهش دهد؟" تصریح کرد: "هیچ گونه فشاری وارد نشده و ما ندیدیم و اگر احیانا نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط با ایران استفاده کنیم، این مسئله به موضوعات خارج از اراده سیاسی رهبران دو کشور برمی‌گردد".

دکتر نصیراحمد نور افزود: "افغانستان در مرحله گذار است و ما در یک جنگ تمام عیار با گروه‌های تروریستی بین‌المللی هستیم و این موضوع بیشترین وقت ما را به خود معطوف داشته است. با این وجود، ما متوجه رشد، توسعه، پیشرفت و رفاه مردم خود نیز هستیم. یادمان باشد که افغانستان برخاسته از آواره‌های جنگ است و هنوز نیز درگیر مبارزه با گروه‌های تروریستی بین‌‌‌المللی است و از نقطه نظر مسائل مالی و اقتصادی، هنوز بر روی پای خود نایستاده و بودجه افغانستان به ویژه در عرصه مسائل توسعه‌ای، از کمک‌های بیرونی تامین می‌شود و از سوی دیگر، ممکن است این کمک‌کنندگان شرایطی را برای افغانستان داشته باشند. به طور مثال ممکن است هنگامی که یک مناقصه‌ای برای اجرای پروژه‌ای برگزار شود، کشوری که آن پروژه را تأمین مالی می‌کند، برای دولت افغانستان این شرط را بگذارد که یک کشور به خصوص در آن مناقصه حق شرکت نداشته باشد. البته خوشبختانه شرکت‌های ایرانی در افغانستان حضور دارند و پروژه‌های مختلفی از سوی آن‌ها اجرا شده و در حال اجرا است".

  پربازدید ترین