• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کُردها از منبج نروند، ترکیه بدون اجازه از بشار اسد عملیات می کند

کُردها از منبج نروند، ترکیه بدون اجازه از بشار اسد عملیات می کند

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه: در صورت عدم خروج شبه‌نظامیان کُرد از شهر منبج، عملیات جدیدی را بدون اجازه بشار اسد در این شهر آغاز می‌کنیم.
وزیر خارجه ترکیه گفت در صورت عدم خروج شبه‌نظامیان کُرد از شهر منبج، عملیات جدیدی را بدون اجازه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این شهر آغاز می‌کنند.
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که نقشه‌راه مشترک با آمریکا برای خروج شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از شهر منبج روز 19 مارس تدوین می‌شود.
چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد که بعد از خروج نیروهای ی.پ.گ از شهر منبج در غرب رودخانه فرات، نظامیان ترکیه و آمریکا به صورت مشترک این شهر را اداره خواهند کرد.
به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه ترکیه به خروج کُردها از منبج و تحویل سلاح‌های آمریکایی نظارت می‌کند، تهدید کرد اگر این کارها انجام نشود، مجبور به عملیات نظامی در منبج خواهند بود.
وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود که برای اقدام در شهر منبج از دولت سوریه به ریاست «بشار اسد» هیچ اجازه نخواهند گرفت و با آمریکا تا زمان برقراری امنیت کامل در تمام سوریه، در این شهر باقی خواهند ماند.
چاووش‌اوغلو در ادامه گفت که چنین مدلی برای شرق رودخانه فرات و شهر «الرقه» نیز اجرا خواهد شد.
پیشتر منابع دیپلماتیک به روزنامه «حریّت» گفته بودند که آمریکا با خروج تدریجی کُردها از منبج و غرب رود فرات موافقت کرده است. (جزئیات بیشتر)
مقامات آنکارا بارها با بیان اینکه واشنگتن به تعهدات خود برای عقب راندن کُردها از منبج عمل نکرده، تهدید کرده بودند که عملیات نظامی شاخه زیتون را به این مناطق گسترش می‌دهند.
ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.
آنکارا، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.
ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 41 نظامی ترکیه کشته و نزدیک به 200 نفر زخمی شدند.
عملیات عفرین اما به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود 200 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از 550 مجروح برجای گذاشته است.

  پربازدید ترین