• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

متیس: برخی از عناصر طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان تمایل نشان داده اند

متیس: برخی از عناصر طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان تمایل نشان داده اند

جمیز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می گوید که برخی از گروه های کوچک طالبان تمایل نشان داده اند تا با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

پس از رد گفتگو های صلح طالبان از سوی امریکا، وزیر دفاع این کشور به افغانستان آمده و با مقام های امنیتی کشور نیز گفتگو کرده است.جمیز متیس می گوید که تلاش های امریکا بر این است تا گروه طالبان را به میز گفتگو های صلح با حکومت افغانستان بکشاند.

آقا متیس گفت:”حالا ما میخواهیم تا ابتکار صلح را افغان ها به دست بگیرند و در گفتگو های صلح به روی گروه های مخالف مسلح باز است و نیز گروه های خورد و کوچک مسلح تمایل نشان داده اند تا به روند صلح یکجا شوند.”

 وی افزود:”تلاش های مان براین است تا برخی از عناصر کلیدی مخالفاین را قانع سازیم که به روند صلح با حکومت افغانستان بپیوندند و این فرصت خوب برای طالبان است.”

 وزیر دفاع امریکا همچنان با رییس جمهور غنی دیدار کرده و به ادامه کمک های امریکا به افغانستان بار دیگر تاکید ورزیده است.

درهمین حال وزارت دفاع ملی کشور می گوید که نقش امریکا برای مبارزه با هراس افگنی و بهبود وضعیت بسیار اثر گذار است.

 محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی بیان داشت: “وزیر دفاع امریکا به افغانستان آمده و با مقام های امنیتی کشور دیدار و گفتگو داشته است. تلاش های امریکا برای مبارزه با تروزیم و بهبود وضعیت در کشور بسیار اثر گذار است.”

آگاهان سیاسی بدین باور اند که فشار های تازه بر گروه طالبان در کوتاه مدت برای  زمینه سازی گفتگو های صلح نتیجه بخش نخواهد بود و باید فشار های بیشتر برگروه طالبان وارد شود.

ضیا دانش، آگاه سیاسی اظهار داشت:”فشار های امریکا میتواند طالبان را متقاعد سازد تا به گفتگو های صلح یک جا شوند، اما در کوتاه مدت این فشار ها نتیجه نخواهد داد، زیرا این گروه همواره تلاش کرده اند تا از راه جنگ منافع شان را به دست بیاورند”

پیش این گروه طالبان به گونه رسمی از امریکا خواسته بود تا با این گروه مذاکرات صلح را انجام دهند، اما امریکا این خواست طالبان را رد کرده و خواستار گفتگو های این گروه با حکومت افغانستان شده است.

  پربازدید ترین