• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سید حسین عالمی بلخی: رئیس جمهور یک مدال به نام رهبر حزب وحدت ملی منظور نمایند

سید حسین عالمی بلخی: رئیس جمهور یک مدال به نام رهبر حزب وحدت ملی منظور نمایند

مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد رهبر حزب وحدت اسلامی با حضور محمد اشرف غنی، داکتر عبدالله، صبغت الله مجددی، سرور دانش، عبدالرووف ابراهیمی، فضل هادی مسلمیار، اعضای کابینه و تعدادی از نمایندگان مردم در شورای ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان روز چهارشنبه 23 حوت 96 در مراسم گرامیداشت از بیست و سومین سالگرد عبدالعلی مزاری رهبر وحدت ملی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری گفت: فعالیت های مزاری را نباید تنها به سه سال مقاومت غرب کابل محدود کرد؛ مزاری یک اندیشه و نهضت است و پیروی از اندیشه اش به معنای زنده نگه داشتن وی است.

عالمی بیان کرد: رهبر وحدت ملی تنها به شعار دادن بسنده نکرد بلکه در راه وحدت ملی و یکپارچگی نیروهای سیاسی و فرهنگی تلاش بی دریغ کرد؛ برای تحقق این مهم در سال 1367 مناطق صعب العبور هزاره جات را پیاده طی طریق کرد و در ثمره آن حزب وحدت را در سال 1368 تاسیس کرد.

وزیر مهاجرین علاوه کرد: مزاری در برابر سرسخت ترین رقیبانش سر تعظیم فرود آورد و چندین بار به دیدنشان رفت تا همه را در یک محور سیاسی گردهم آورد و برای ایجاد هماهنگی در سطح کلان و تامین وحدت ملی در سال 1368 در راس یک هیات عالی رتبه برای گفتگو با تنظیم های هفت گانه به پیشاور رفت و در اندیشه وحدت امت مسلمه بود.

وی به رییس جمهور پیشنهاد داد که یک مدال به نام رهبر حزب وحدت ملی منظور نمایند.

عالمی اهداف و اصول مبارزاتی مزاری را برشمرده و گفت: وی در مبارزات خود در سطح ملی یک پیام فراگیر و همگانی مبتنی بر منافع ملی و نه منافع سمتی، حزبی، قومی و لسانی داشت.

این مقام حکومت افزود: در پس یک و نیم دهه جنگ و نابسامانی، مزاری برای تدوین قانون اساسی در چوکات دمکراسی و بر بنیاد ارزش های دینی و رسمیت مذهب جعفری در کنار مذهب حنفی، نهادینه ساختن حاکمیت مرم از طریق انتخابات آزاد و شفاف، تامین وحدت ملی و پرهیز از هر نوع انحصار طلبی، تفرقه های قومی، لسانی و مذهبی و تاکید بر حل اختلاف از طریق گفتگو و تعامل منطقی و معقول، تعدیل واحد های اداری و انکشاف متوازن و تامین حقوق شهروندی کار کرد.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان علاوه کرد: تثبیت هویت ملی و هویت اقوام با هم برابر و برادر افغانستان از تلاش های مزاری است و وی همواره از دشمنی اقوام در کشور بعنوان فاجعه یاد می کرد.

عالمی گفت: همه باید دست به دست هم داده و روحیه وحدت طلبانه و استراتژی همراهی را پیشه سازیم و وحدت و یکدلی بوجود بیاوریم و تا دیر نشده برای جلوگیری از تاریکی هولناک شقاق و نفاق اقدام عملی نماییم و نگذاریم این شیرازه از هم بپاشد و حوادث به قسمی غیرقابل کنترل شود که زمینه شادی دشمنان وطن فراهم گردد.

  پربازدید ترین