• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محمد محقق در جمع مهاجرین مقیم قم ایران: داعش عوامل و دست نشانده ی قدرت های خارجی است

محمد محقق در جمع مهاجرین مقیم قم ایران: داعش عوامل و دست نشانده ی قدرت های خارجی است

محمد محقق معاون رئیس اجرائیه که در 23مین سالگرد شهادت شهید مزاری در قم ایران شرکت کرده بود رمز ماندگاری شهید مزاری را پایبندی به ارزش های اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا؛ آقای محقق معاون ریاست اجرایی کشورمان در این سخنرانی که در میان انبوه اقشار مختلف افغانستانیهای مقیم قم ایران برگزار شده بود گفت: گرامی‌داشت از شهید مزاری و سایر شهدای افغانستان را یادآوری حوادث پرافتخار کشور و بررسی پیامدها و جوانب مختلف رویدادها را در باز کردن ابعاد ناشناخته شخصیت شهدا دانست.

همچنین ایشان در رابطه با جبهات داعش در ولایات افغانستان اشاره نمودند و خاطرنشان کردند که این جبهات تکفیری، عوامل و دست نشانده خارجی‌ها هستند. وی آمار شهدایی که گروه تکفیری داعش به شهادت رساندند را بالای 1200 نفر اعلام نمودند.

همچنین ایشان اضافه نمودند که داعش علاوه بر ترور و جنایت های مختلف به ترور فرهنگی هم پرداخته است، وی افزود گروه تکفیری داعش عید گل سرخ (نوروز) که یک فرهنگ چند هزاره ساله افغانستان و دیگر ملتها است را به باد تهاجم گرفته و حرام دانسته است.

و همینطور خاطرنشان کردند که سرک های هزاره جات را که در دوره ریاست جمهوری پیشین با رییس جمهور وقت قول و قرار کردیم را همچنان پیگیری خواهیم کرد و همینطور خواهان این هستیم که دایزنگی و جاغوری و بهسود بعنوان ولایت شناخته شود.

معاون دوم ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم هویت‌های یک جامعه را در هم ادغام و یا برخی هویت‌ها را حذف کنیم، بلکه باید به هویت‌های مختلف احترام بگذاریم و آن‌ها را بشناسیم. مزاری شناخت هویت اقوام و مذاهب در افغانستان و احترام به آن‌ها را یک ضرورت اساسی می‌دانست.

محقق با تأکید بر ضرورت حفظ هویت افغانی، رمز موفقیت مهاجرین در ایران را نیز حفظ هویت افغانی دانست و خطاب به مهاجرین تأکید کرد: “افغانیت و اسلامیت خود را حفظ کنید”.

  پربازدید ترین