• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اولین عملیات پیوند دستگاه تناسلی جهان بر یک سرباز زخمی شده در افغانستان

اولین عملیات پیوند دستگاه تناسلی جهان بر یک سرباز زخمی شده در افغانستان

در یک عملیات جراحی نادر در جهان، یک سرباز که در نتیجه انفجار یک ماین کنار جاده در افغانستان، دستگاه تناسلی‌اش از بین رفته بود، یک پیوند "آلت و بیضه" دریافت کرد.

به نقل از دویچه وله، مقامات در شفاخانه "هاپکینس" در شهر بالتیمور روز دوشنبه اعلام کردند که برای اولین بار در جهان، پیوند دستگاه تناسلی کامل "آلت و بیضه" را بر روی یک سرباز امنیتی که در افغانستان مجروح شده، انجام داده‌اند که این عمل جراحی موفقانه بوده است.

ملیت این سرباز مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش، یک تیم نه نفره از جراحان پلاستیک و دو جراح یورولوژیست برای 14 ساعت این کهنه سرباز را در اتاق عملیات جراحی کردند.

این جراجی به تاریخ 26 مارچ صورت گرفته، اما شفاخانه اعلامیه موفقیت‌آمیز بودن این جراحی را حالا نشر کرده است. در این خبرنامه آمده است که جراحان در این عملیات آلت، کیسه بیضه بدون تخم و دیواره جزئی شکم را از یک اهدا کننده به این سرباز پیوند زده‌اند.

سرباز دریافت کننده این اعضا که خواسته هویت‌اش فاش نشود، بهبود یافته و امیدواری وجود دارد که این هفته از شفاخانه رخصت شود.

داکتر وی. پی. آندریو لی، سر طبیب جراحی پلاستیکی و زیبایی در شفاخانه دانشگاه طب جانس هاپکینگس در اعلامیه‌یی گفته است: «امیدواریم این پیوند بتواند به این جوان کمک کند که از این به بعد سیستم ادرار و کارایی جنسی تقریبا عادی داشته باشد».

  پربازدید ترین