• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا رسانه های دولتی افغانستان حقیقت حمله کیمیاوی در سوریه را بازتاب نمی دهند؟

چرا رسانه های دولتی افغانستان حقیقت حمله کیمیاوی در سوریه را بازتاب نمی دهند؟

اخیراً یکی از کودکان سوری که در ویدیوی ساخته‌شده مبنی بر استفاده سلاح کیمیاوی در شهر دوما در سوریه ظاهر شده بود، جزئیات این ویدیوی جعلی را فاش کرد، اما این خبر توسط رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت افغانستان و غرب بازتاب داده نشد.

حسن دیاب، کودک سوری که در ویدیوهای صحنه‌سازی‌شده توسط سازمان غیردولتی "کلاه سفیدها" در سوریه به عنوان قربانی حمله‌های کیمیاوی در شهر دوما، نشان داده شده بود، یک هفته قبل جزئیات این صحنه‌سازی را فاش ساخت.

این کودک سوری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه 1 گفت: «ما در یک زیرزمینی بودیم. مادرم به من گفت، پسرم چیزی برای خوردن نداریم، ما امروز چیزی نمیخوریم. من در بیرون از خانه میشنیدم که فریاد م زدند "به شفاخانه بروید". ما به شفاخانه رفتیم زمانی که وارد شفاخانه شدیم ما را گرفتند و بالای ما آب ریختند و پس از آن ما را با افراد دیگر روی تخت های این شفاخانه قرار دادند».

 وی گفت: «این کودک هیچ چیزی برای خوردن نداشت، برنج، خرما و کلچه برای وی داده شد تا در این ویدیو ظاهر شود».
گفته های حسن دیاب توسط پدرش نیز تایید شد وی افزود که هیچ حملۀ کیمیاوی در شهر صورت نگرفته بود.

در حالیکه خبرهای تایید ناشده درمورد اینکه گویا در شهر دومای سوریه نیروهای حکومتی سوریه از سلاح کیمیاوی استفاده نموده اند، به‌طور گسترده از طریق رسانه‌های دولتی و وابسته به دولت افغانستان بازتاب داده شدند، اما جزئیاتی را که شاهدان عینی و کودکی که در این صحنه‌سازی حاضر بود، بیان نموده اند، به‌جز چند رسانه در افغانستان، بقیه رسانه‌ها از نشر و بازتاب‌دادن آن خودداری نمودند.

رسانه‌های دولتی و یا وابسته به دولت افغانستان و غرب با خاموشی اختیار نمودن در ارتباط با این جزئیات و نگاه‌نکردن به این قضیه از زوایای دیگر، از یکی از اصول اساسی خبررسانی چشم‌پوشی می‌نمایند.

  پربازدید ترین