• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حضور افغانستان با 10 ناشر و نزدیک به سه هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

حضور افغانستان با 10 ناشر و نزدیک به سه هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

افغانستان با حضور 11 ناشر و نزدیک به سه هزار عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

اتحادیه ناشران افغانستان در قالب 5 انتشارات سعید، انتشارات کودکانه، نشر واژه، انتشارات نعمانی و هم‌چنین انتشار صبح امید و در کنار آن، چهار انتشارات تاک، انتشارات عرفان، انتشارات احراری و انتشارات خانه کودکان افغانستان به صورت مستقل در این نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند.

به گفته شیراحمد سعیدی، رییس اتحادیه ناشران افغانستان، در کنار 5 ناشر عضو اتحادیه ناشران افغانستان، دو ناشر دیگر جهان اسلام و ثقافت نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند که کتابی برای عرضه نیاورده و به دنبال دیدار و گفت‌وگو با ناشران ایرانی و سایر کشورها هستند.

اتحادیه ناشران افغانستان با 2000 عنوان کتاب، انتشارات تاک با 131 عنوان، انتشارات عرفان با 280 عنوان و انتشارات احراری با 300 عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارند.

در کنار این انتشارات‌ها، یک غرفه موسسه فرهنگی نما رسانه نیز در این نمایشگاه حضور دارد.

این در حالی است که به دلیل برخی مشکلات فنی، بیش از یک هزار عنوان جلد کتاب افغانستان برای چند روز در گمرک دوغارون ایران متوقف ماند، اما سرانجام روز دوشنبه(17 ثور) با حل این مشکل، این کتاب‌ها به سوی تهران منتقل شدند.

احراری، مسئول انتشارات احراری در این زمینه می‌گوید که برای حل این مشکل در سال‌های آینده، می‌بایست انتشارات افغانستان حداقل یک ماه قبل اقدام به انتقال کتاب‌های خود برای نمایشگاه کتاب تهران کنند تا مشکلات گمرکی، مانع رسیدن به موقع کتاب‌ها به نمایشگاه نشود.

با این حال، رییس اتحادیه ناشران افغانستان می‌گوید که با استقبال خوبی که از کتاب‌های افغانستان شده، بیشتر کتاب‌ها به فروش رسیده است. از این میان، 70 درصد مخاطبین آن‌ها را مهاجرین کشور و 30 درصد دیگر را مراکز تحقیقاتی، نهادهای علمی و اساتید دانشگاهی ایران تشکیل داده‌اند.

اما خانم بکتاش، کارمند رایزنی فرهنگی سفارت افغانستان در تهران می‌گوید که تعداد بازدیدکنندگان از غرفه‌های افغانستان در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

سید نادر موسوی، مسئول انتشارات تاک و خانه ادبیات کودک افغانستان می‌گوید که یکی از دلایل حضور کمرنگ بازدیدکنندگان از غرفه‌های انتشارات افغانستان، موقعیت مکانی نامناسبی است که به انتشارات افغانستان داده شده است.

به گفته وی، آن‌ها انتظار دارند که با وجود هم‌زبان بودن افغانستان و ایران، به آن‌ها در بخش انتشارات داخلی موقعیت داده می‌شد.

غرفه‌های 8 انتشارات افغانستان در سالن بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ورودی 15 شبستان مصلی بزرگ امام خمینی(ره) قرار دارد.

با این وجود، شیراحمد سعیدی، رییس اتحادیه ناشران افغانستان می‌گوید: "این سالن، سالن بین‌المللی است، تمام ناشران بین‌المللی حضور دارند، تنها افغانستان نیست، سایر ناشران بین الملل هم هستند، ما نسبت به تمام کشورهای دیگر هم فضای بزرگ و مناسب و هم موقعیت خوب داریم، دوستانی که انتظار دارند در جمع ناشران داخلی باشند، به لحاظ ساختاری این کار امکان‌پذیر نیست".

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا روز جمع آینده (22 ثور/اردیبهشت) در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) به روی علاقمندان باز می‌باشد.

  پربازدید ترین