• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل نمونه های فساد در افغانستان را بزرگ و بی شرمانه دانست

سازمان ملل نمونه های فساد در افغانستان را بزرگ و بی شرمانه دانست

سازمان ملل متحد،  نمونه های فساد درافغانستان را بزرگ و بی شرمانه می داند و می گوید که این پدیده پس از درگیری های خشونت بار بزرگترین چالش دربرابر مردمان این کشور است.

در این گزارش سه‌قوه – اجرایی، مقننه و قضایی حکومت  زیر زره بین قرار گرفته است، از عملکرد نظارتی قوه مقننه انتقاد شده ؛ اما تهیۀ راهبرد تازه بر ضد فساد و تطبیق چندین ابتکار در یک برنامۀ گستردۀ مبارزه با فساد، نشانه اراده رهبران حکومت درکار پیکار بافساد گفته شده است.

تادامیچی یاماموتو، فرستاده ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت:”فساد اداری درافغانستان خیلی شدید وعمیق است حتا در روش ها وسنت های جامعه نهفته است. مسله مبارزه بافساد کار کوتاه مدت نیست بلکه مستلزم یک تلاش ومبارزه دوام دار است”.

این گزارش که درهماهنگی با نهاد های حکومتی تهیه شده  به حکومت  سفارش می کند که  باید تلاش‌های جاری بر ضد فساد بر زنده‌گی بیشتر شهروندان‌ تاثیر گذار باشد.

آقای یاماموتو افزود: “این یک جنبه ناخواسته و تاسف بار زنده گی روز مره مردم افغانستان است، بعد از درگیری های خشونت بار فساد اداری بزرگترین چالش افغانستان بشمار می رود.”

 با این همه  در این گزارش از ناتوانی نهاد های عدلی وقضایی درکار به دادگاه کشانیدن متهمان زورمند انتقاد شده است.

رومانا شوایگر مسئول تحقیق بخش حاکمیت قانون یونما بیان داشت:”از نهاد های عدلی وقضایی انتظار می ورد که کمیت وکیفیت پیگرد ومحاکمه قضایای فساد اداری را بالا ببرد. توانایی افغانستان جهت تطبیق حکم بازداشت متهان زورمند مهم است تا عدالت تطبیق وبه همه شهروندان نشان بدهد که عدالت بالای همه یکسان تطبیق می شود”.

با آنکه دو مقام نخست حکومت مبارزه با فساد را از اولویت های کاری شان بیان کرده اند اما هنوز هم افغانستان از جمع کشورهایی حساب می شود که فساد اداری در آن در اوج اش باقی مانده است.

  پربازدید ترین