• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراض ارگ به تصمیم ادغام بخش ‎های قبایلی پاکستان با خیبرپختونخوا

 اعتراض ارگ به تصمیم ادغام بخش ‎های قبایلی پاکستان با خیبرپختونخوا

حکومت افغانستان، تصمیم یک‌جاسازی بخش‌های قبایلی پاکستان را با ایالت خیبرپختونخوا از سوی پارلمان پاکستان، یک جانبه و خلاف معاهدۀ سال 1921هند بریتانیایی با افغانستان می‎داند.

حکومت افغانستان، این کار پارلمان پاکستان را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که از راه‌های دیپلوماتیک، دیده گاه خود را با جانب پاکستان و جامعۀ جهانی شریک ساخته است.

دواخان مینه پال، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری در این باره می‌گوید: «حکومت افغانستان با درک سیستم استعماری و ظالمانه در مناطق قبایلی، تصمیم یک جانبه سلب خودمختاری مناطق قبایلی را که در آن اراده مردم و مشوره حکومت افغانستان در آن شامل نباشد راه حل نمی داند.»

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان، این اظهارات حکومت افغانستان را مداخله در مسایل داخلی پاکستان می‌داند و از حکومت افغانستان می‌خواهد که دست از مداخله بردارد.

از سویی دیگر، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشورمان نیز در این باره واکنش نشان داده و گفته است که هرگونه تصمیم پاکستان در بارۀ مناطق قبایلی بر مسأله خط دیورند بی اثر است. او اما، می‌گوید که این تصمیم به گونه‍‌یی قبایل نشینان را برای رسیدن به حقوق شان کمک می‌کند.

در همین حال، شماری از سناتوران نیز می‌گویند که باید جامعه جهانی در این باره مداخله کند و نگذارد که پاکستان به گفتۀ آنان خودسرانه عمل کند.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا گفت: «من امیدواراستم که دولت افغانستان مطابق اسناد دست داشته وتعهداتی که از گذشته‌ها در این باره وجود دارد بین دو دولت و بخصوص بین دولت افغانستان و هند بریتانیایی مطابق آن عمل بکند.»

غلام محی الدین منصف، عضو مجلس سنا نیز بیان داشت: «از جامعۀ ملل متحد هم می‎خواهیم که در این قسمت توجه بکند و این یکی دیگر از مداخلات آشکار کشور پاکستان می‌باشد.»

پارلمان پاکستان، روز سوم جوزا، لایحه‌یی را در مورد یک‌جا سازی بخش‌های قبایلی این کشور به خیبر پشتونخواه منظور کرد.

این مناطق که در شمال پاکستان قرار دارند و با افغانستان همرز استند، از زمان طولانی به گونۀ خود مختار اداره می‌شوند.

اما بربنیاد طرح تازه، قرار است این مناطق زیر مجموعۀ ایالت پختونخوا شود و در انتخابات سراسری پاکستان سهم داشته باشند.

  پربازدید ترین