• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 200 هزار بی جاشده از ولایات فاریاب، غور و بادغیس به هرات سرازیر شده اند

بیش از 200 هزار بی جاشده از ولایات فاریاب، غور و بادغیس به هرات سرازیر شده اند

وزیر امورمهاجرین و عودت کنند‌گان می‌گوید که در سال جاری تاکنون، بیش از 200 هزار نفر در داخل کشور به دلیل خشک‌سالی و ناامنی بی‌جا شده که نیاز شدید به کمک دارند.

بر اساس گزارش‌های وزارت امورمهاجرین، بیشتر این بی‌جاشده‌ها از ولایات فاریاب، غور و بادغیس به ولایت همجوار هرات بی‌جا شده‌اند.  اداره مبارزه با حوادث طبیعی هرات نیز می‌گوید، در ظرف یک ماه، 5 هزار خانواده از غور، بادغیس و فاریاب به این ولایت آمده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امورمهاجرین به رادیو آزادی گفته است که آمار بیجاشدگان در دو ماه نخست سال جاری خورشیدی نسبت به سال قبل، یک رقم بسیار بالا را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد که این افزایش چشم‌گیر ضرورت به رسید‌گی‌های فوق‌العاده دارد.

وزیر امورمهاجرین گفت: "ما پیش از این یک میلیون و دو صد هزار بی‌جا شده از گذشته داشتیم که بی‌جاشده‌های دوامدار هستند. به این ترتیب، در حال حاضر ما یک میلیون چهارصد هزار بی‌جا شده داریم. البته تعدادی از آن‌ها وقتی زمینه فراهم می‌شود، دوباره به مناطق‌شان بر می‌گردند."

اما یک چالش جدی در برابر این بی‌جاشدگان، چالش کمک‌رسانی است.

عالمی بلخی می‌گوید، رساندن کمک به بی‌جاشد‌گان به این ‌خاطر مشکل است که برخی از مؤسسات بین‌المللی و غیردولتی به بعضی از مناطق نمی‌روند.

وی می‌گوید: "متأسفانه وقتی عدد افزایش پیدا می‌کند، رسید‌گی لازم صورت نمی‌گیرد. ضمناً، یک خلاء دیگر زمانی به میان آمده که مؤسسات بین‌المللی به برخی مناطق نمی‌روند. از سویی هم دولت افغانستان در این رابطه کدام بودجه را تخصیص نداده‌است."

این در حالی است که رئیس‌جمهور روز دوشنبه نشستی را با نمایند‌گان ادارات کمک‌رسان بین‌المللی به هدف تنظیم کمک به افرادی‌ که در اثر خشک‌سالی متضرر شده‌اند، در ارگ ریاست جمهوری برگزار کرد.

اشرف غنی در این نشست در مورد افراد آسیب‌دیده در نتیجه خشک‌سالی در 16 ولایت ابراز نگرانی کرد.

پیش از این، اداره هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل‌متحد(اوچا) گفته که حداقل 2 میلیون نفر در افغانستان با خطر جدی عدم مصونیت غذایی روبه‌رو اند و افغانستان به کمک فوری  115 میلیون دالری نیاز دارد.

  پربازدید ترین