• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مولوی مصوون: مسلمانان نباید فلسطین و یمن را به فراموشی بسپارند

مولوی مصوون: مسلمانان نباید فلسطین و یمن را به فراموشی بسپارند

در نماز جمعه امروز مسجد جامع محمد رسول الله(ص) در شهر هرات، به چالش‌های امروز جهان اسلام و به خصوص افغانستان، فلسطین و یمن پرداخته شد.

مولوی غلام محمد مصوون، خطیب نماز جمعه این مسجد جامع در صحبت‌هایش در ابتدا خواهان اتحاد و همبستگی مسلمانان شد.

به گزارش خبرگزاری افغان ایرکا، به گفته او، چهل سال پیش هر اتفاق کوچکی که در کشورهای اسلامی و به خصوص فلسطین رخ می‌داد، مسلمانان جهان واکنش‌های زیادی را نشان می‌دادند ولی در عصر حاضر که بدترین حوادث از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس صورت می‌گیرد، کاری سر نمی‌زند.

وی می‌افزاید از مهمترین دلایل این روزهای جهان اسلام، بی خاصیتی برخی از حکّام مسلمان و بی اتحادی در میان امت اسلامی است.

او تصریح می‌کند امروزه دیده می‌شود که شماری از حاکمان عرب دست در دست دشمنان اسلام گذاشته‌اند و چشمان خود را به روی فلسطین بسته‌اند.

آقای مصوون تصریح می‌کند: "ضمن اینکه شماری از این حاکمان با دشمنان اسلام دوست هستند، سعی در ایجاد بی‌اتفاقی مسلمانان دارند."

این روحانی سرشناس و مطرح در ولایت هرات از عموم مردم افغانستان خواست که اختلافات و بی اتفاقی‌ها را کنار بگذارند و زیر نام شیعه، سنی، صوفی و ... با هم تضاد نداشته باشند.

او معتقد است که تمامی پیروان مذاهب اسلامی، مسلمان هستند و می‌بایستی که با همبستگی به آینده امت اسلامی بیاندیشند.

خطیب مسجد جامع محمد رسول‌الله(ص) اتحاد و اخوت اسلامی را قدرتی بزرگ برای مسلمانان می‌داند و می‌گوید که در تاریخ نه چندان دور هم دیده شد که وحدت و همبستگی می‌تواند مسلمانان را به پیروزی برساند.

مولوی مصوون، در مورد این بخش صحبت‌های خود به جهاد خالصانه مردم افغانستان اشاره می‌کند که در زمان اشغال شوروی، با ایمان مستحکم خود تن به مبارزه و استقلال خواهی دادند.

وی خاطرنشان می‌کند که در زمان جهاد مردم افغانستان، رنگ و بوی مسائل قومی و مذهبی وجود نداشت و همه زیر نام اسلام برای نجات کشوری اسلامی تلاش می‌کردند.

او همچنین در اشاره‌ای دیگر از امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و گفت: "این رهبر دینی، با اندیشه‌های اسلامی خود توانست که انقلابی بزرگ را به راه بیاندازد و کشور ایران را از شر آمریکای جنایتکار نجات دهد."

این روحانی افزود که این‌ها همه نشانه اقتدار اسلامی زیر اتحاد و وحدت است و باید که برای نجات کشورهایی همچون سوریه، فلسطین و یمن که زیر جنگ دشمنان اسلام قرار دارند، از اکسیر وحدت و انسجام استفاده شود.

گفتنی است که در این نماز جمعه، شمار زیادی از مومنان نمازگزار حضور داشتند.

  پربازدید ترین