• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازخوانی بخشهایی از سخنان و مواضع امام راحل پیرامون اوضاع و مردم افغانستان

بازخوانی بخشهایی از سخنان و مواضع امام راحل پیرامون اوضاع افغانستان و مردم افغانستان به مناست فرا رسیدن 14 جوزا/خرداد سالروز عروج ملکوتی ایشان به شرح ذیل می باشد:

 • در سخنان امام خمینی (ره) تعبیرهای زیبا و دلسوزانه‌ای در رابطه با مردم افغانستان وجود دارد. آن حضرت به مسلمانی، شجاعت، دلیری و مظلومیت مردم افغانستان تأکید داشته و جوانان مجاهد افغان را جوانان برومندی می‌داند که بتی را که به نام شوروی برای ملت‌ها تراشیده شده بود، شکستند.

• آن حضرت، مجاهدان افغانستان را چریک‌های قدرتمندی خطاب کرد که بر شوروی چنان سیلی زدند که دیگر نتوانست سرش را بلند کند.

• امام خمینی(ره)، اهتمام ویژه‌ای نسبت به مهاجران افغان در ایران نیز داشت. امام، طی سخنانی در جمع بازاری‌های تهران در سال 1361، مهاجران افغان را مهمان ایرانی‌ها خواند و فرمود: «ما مسلمانیم، آن‌ها هم مسلمانند، ما باید از آن‌ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آن‌ها و ...»

 • ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: افغانستان کشوری است که در همسایگی ما واقع است و مسلمان است. ما با ملّت افغانستان روابط دوستانه داریم، آنان برادران ما هستند.

• امام خمینی (ره) همچنین اظهار داشته‌اند: ما بار دیگر پشتیبانی بی‌دریغ خود را از برادران مسلمان و مظلوم افغانی اعلام می داریم و اشغال‌گران را شدیداً محکوم می‌نماییم. ما مسلمانیم و شرق و غرب برای‌مان مطرح نیست. ما از مظلوم دفاع می‌کنیم و بر ظالم می‌تازیم، این یک وظیفه اسلامی است.

• امام خمینی (ره) علیه در جایی دیگر فرمودند: آن روزی که سفیر شوروی آمد پیش من، گفت که دولت افغانستان خواسته است که شوروی نظامی به آنجا بفرستد، به او گفتم که این اشتباهی است که شوروی می‌کند. البته دولت شوروی می‌تواند افغانستان را قبضه کند، ولی نمی‌تواند در آن جا مستقر شود. اگر شما خیال کرده‌اید بتوانید افغانستان را بگیرید و آن را آرام کنید، این خیال باطل است. ملت افغانستان مسلم است، ایستاده‌اند در مقابل حکومت افغانستان. شما هم اگر بروید و هر قدرت دیگری هم برود، آن جا را می‌گیرد، اما نمی‌تواند آن‌ها را آرام کند و بالاخره شکست می‌خورد.

  پربازدید ترین