• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت داخله: خرید و فروش (پتاقی) ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود

وزارت داخله: خرید و فروش (پتاقی) ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود

در حالی که وزارت امور داخله افغانستان خرید و فروش پتاقی (ترقه و مواد آتش‌زا) و فیرهای شادیانه را در ایام عید سعید فطر در کشور ممنوع اعلام کرده است، اما در بیشتر فروشگاه‌های کابل این مواد به صورت آزادانه به کودکان فروخته می‌شود و از همین حالا شب و روزکودکان با آتش زدن این مواد صدای صوتی آنان را بلند کرده و سبب آزار و اذیت خانواده‌ها می‌گردند.

در خبرنامه‌ای که روز دوشنبه(21جوزا) از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت امور داخله نشر شده، آمده است که با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

خبرنامه افزوده است: “به اساس فیصله رهبری وزارت امور داخله، نیروهای پولیس مؤظف شده اند، تا از خرید، فروش و استعمال (پتاقی) و فیرهای شادیانه که سبب آزار و اذیت مردم گردیده و در بعضی موارد به مجرمین نیز فرصت سوء استفاده را فراهم می‌سازد، جدآ جلوگیری نمایند”.

وزارت داخله از تمامی شهروندان افغانستان به ویژه پایتخت نشینان، خواسته تا در این زمینه با نیروهای امنیتی هم‌کاری کنند. وزارت داخله در حالی از اقدامات جدی با متخلفان در شهر کابل و دیگر شهرهای افغانستان خبر می‌دهد که همه ساله پولیس موفق نشده است جلو خرید و فروش و استفاده از این مواد انفجاری و سلاح‌های پلاستیکی را که در موارد این سلاح‌ها قابلیت شلیک ساجمه ها را نیز دارد، بگیرد.

در بخشی از خبرنامه این وزارت آمده است که از مردم شریف افغانستان می‌خواهیم، به منظور بازداشت فروشنده‌‎گان (پتاقی) و وسایل آتش زا با پولیس هم‌کاری همه جانبه نمایند، تا با مرتکبان برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

این در حالیست (پتاقی) این روزها بازار بسیار گرم و درآمد خوب برای دکان‌داران در کابل دارد و کودکان نیز با آتش زدن این مواد برای خود سرگرمی و برای خانواده‌ها و عابران زمینۀ آزار و اذیت و دردسر ایجاد کرده اند، اما پولیس در حالی که در بیشتر موارد شاهد این موضوع است، اما اقدامی عملی نااکنون نکرده است.

در بسیاری از کوچه پس کوچه های شهر کابل، دکانداران با خاطر آسوده سلاح‌های پلاستیکی را به فروش می‌رسانند، سلاح های که سبب می‌شود کودکان از همین کوچکی خشن و ماجراجو بار بیایند.

  پربازدید ترین