• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مجلس: ارگ و برخی حلقات «هزاره ستیز» در مسدود بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی دست دارد

نمایندگان مجلس: ارگ و برخی حلقات «هزاره ستیز» در مسدود بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی دست دارد

در ادامه مسدود بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی، نمایندگان می‌گویند که ارگ ریاست جمهوری و برخی حلقات "هزاره ستیز" در مسدودی این دفتر دست دارند.

عبدالقیوم سجادی نماینده‌ی مردم غزنی در نشست عمومی امروز(چهارشنبه، 23 جوزا) مجلس، گفت که ارگ ریاست جمهوری در تبانی با بر برخی افراد و حلقات بر طبل باطل حوزوی شدن انتخابات در غزنی می‌کوبد و با این شعار شکست خوردگان را مطرح می‌سازد.

او بابیان اینکه منظور از حوزوی ساختن، جداکردن پشتون و هزاره است گفت که اگر چنین باشد باید اداره و رهبری ولایت و سایر ارگان‌ها نیز حوزوی ساخته شود.

سجادی ارگ را به دست داشتن در مسدود نگهداری دروازه دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی متهم کرد و هشدار داد که حکومت و برخی حلقات به‌بهانه تحصن، سیاست محروم‌سازی مردم هزاره‌های غزنی را در پیش گرفته‌اند که اگر جلو آن گرفته نشود به‌زودی این سیاست در سایر ولایات نیز سرایت خواهد کرد.

به گفته‌ی او، پشتون‌ها و هزاره‌های غزنی هیچ مشکل با هم ندارند؛ اما برخی افراد با نقض قانون، بی‌حُرمتی به رای مردم و دهن کجی به پروسه دموکراسی می‌خواهند تا آنان را با هم درگیر سازند.

سجادی همچنین اضافه کرد که اگر حکومت نمی‌تواند امنیت را در برخی ولسوالی‌های غزنی تامین کند؛ گناه باشندگان ولسوالی‌های امن که آمادگی رفتن به سوی انتخابات را دارند چیست؟

علی اکبر قاسمی دیگر نماینده‌ی غزنی نیز یادآور شد که تحصن کنندگان و کسانیکه دروازه دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در غزنی مسدود و مردم را از حق مشروع شان محروم ساخته اند؛ از ارگ هدایت می‌گیرند.

او هشدار داد که ما از هیچ کس و هیچ گروهی ترس و هراس نداریم و تا باز نشدن دروازه این دفتر صدای خود را بلند خواهیم کرد.

لطیف پدرام، عضو مجلس نیز تاکید کرد که تمام نمایندگان در کنار مردم غزنی هستند و اجازه نخواهند داد که در حق شهروندان این ولایت جفا صورت گیرد.

آقای پدرام اضافه کرد که غزنی منطقه‌ی دور از بقیه مردم ما نیست و هر نوع مبارزه و مقاومت لازم باشد ما در کنار مردم غزنی هستیم و صدا بلند خواهیم کرد تا از حق مشروع آنان دفاع کنیم.

پدرام در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد که سه مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در کابل از سوی ارگ در حالی ایجاد شده که هنوز اختلاف‌ها در مورد تذکره‌های الکترونیکی حل نشده است.

او هشدار داد که اگر ارگ به لجاجت خود ادامه دهد؛ شهروندان بعد از گرفتن تذکره، تمام شان در حضور رسانه های بین المللی تذکره های شان را آتش خواهند زد؛ تا آن‌گاه آبروی نظام را به کلی ببرند.

مخدوم عبدال الله عضو دیگر مجلس نیز گفت که مسدود بودن دفتر ولایتی کمیسیون در غزنی واقعاً مشکل جدی است و اگر حکومت نتواند این مشکل را حل کند، مشروعیت انتخابات پیش‌رو زیر سوال می‌رود.

شاه گل رضایی؛ نماینده‌ی دیگر غزنی نیز گفت که بسته بودن دفتر و به تعلیق درآوردن پروسه ثبت نام در سطح ولسوالی‌های غزنی به معنای محروم ساختن یک قسمت بزرگ شهروندان از حق شهروندی و حق رای شان است.

خانم رضایی تاکید کرد که کمیسیون وظیفه دارد تا بحث مسدود بودن دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی را نهایی بسازد و به زود ترین فرصت این دفتر را بازگشایی کند.

او همچنین اشاره به بحث حوزوی ساختن غزنی کرد و گفت که ولایت غزنی خود یک حوزه انتخاباتی است و نمیتوان آنرا به‌حوزات دیگر تقسیم کرد.

غلام حسین ناصری، عضو دیگر مجلس نیز یادآور شد که افراد وابسته به حکومت شهروندان غزنی را به بهانه‌های واهی از حق مشروع شان محروم می‌سازند که برای من به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

عبدالرووف ابراهیمی رئیس مجلس نیز در جمع بندی نشست امروز گفت که هرچند مشکل غزنی بارها مطرح شده است؛ اما یکبار دیگر حکومت را مخاطب قرار داده تاکید داریم که دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات غزنی بازگشایی شود.

ابراهیمی مسدود بودن دروازه دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی را خلاف صریح قانون اساسی خواند و تاکید کرد که این عمل ضعف مدیریتی حکومت و کمیسیون را نشان می‌دهد.

او خاطر نشان کرد که انتخابات یک پروسه ملی و وابسته به ملت بوده و زمانی مشروعیت دارد که سراسری باشد.

او هشدار داد که عواقب مسدود بودن این دفتر به دوش حکومت می‌باشد.

در همین حال عبدالرووف انعامی عضو مجلس تاکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات باید از ثبت نام افراد با دوسیه‌های جرمی خود داری کند و مجلس را به پناهگاه مجرمین مبدیل نسازد.

آقای انعامی تاکید کرد که کمیسیون باید پرونده های اکثر نامزدان را به گونه جدی مورد بررسی قرار دهد؛ چون برخی افراد اگر در مجلس راه یابند با استفاده از مصوونیت شورا به جنایات شان ادامه خواهند داد.

به گفته‌ی او؛ این افراد اگر از لیست نامزدان حذف نشوند، با توجه به فقر حاکم در جامعه احتمال پیروزی شان خیلی بلند است.

  پربازدید ترین