• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان قانون پناهندگی ندارد در حالیکه 6 میلیون مهاجر در بیرون از افغانستان به سر می برند

افغانستان قانون پناهندگی ندارد در حالیکه 6 میلیون مهاجر در بیرون از افغانستان به سر می برند

افغانستان هنوز قانون امور پناهندگی ندارد، بنابراین فعلا هیچ خارجی نمی‌تواند در مورد تقاضای پناهندگی خود جواب مثبت بگیرد در حالیکه افغانستان 6 میلیون مهاجر در جهان دارد.

وزیر مهاجرین با شرکت در یک کنفرانس خبری از پیش‌نویس قانون امور پناهندگی در افغانستان خبر داد.
وی امروز سه‌ شنبه، 29 جوزا در این نشست خبری در کابل گفت: افغانستان هنوز قانون امور پناهندگی ندارد، بنابراین فعلا هیچ خارجی نمی‌تواند در مورد تقاضای پناهندگی خود جواب مثبت بگیرد.

سید حسین عالمی بلخی افزود: طرح قانون امور پناهندگی تدوین شده و فعلا در وزارت عدلیه است، ما امیدواریم این طرح به زودی نهایی و برای تصویب به مجلس نمایندگان ارسال شود.

بلخی از تعداد مهاجرین در کشورهای دیگر خبر داده افزود: افغانستان در حال حاضر، حدود شش میلیون مهاجر در بیرون از کشور دارد و وزارت امور مهاجرین، برای رسیدگی به مشکلات و دفاع از حقوق آنان تلاش می‌کند.

وی از برگزاری جلسه کمیته مشترک با اتحادیه اروپا در مورد پناهندگان اظهار داشت: برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغانستان در کشورهای اروپایی، یک کمیته مشترک با اتحادیه اروپا داریم و جلسه پنجم این کمیته، به زودی برگزار خواهد شد.

وزیر امور مهاجرین به تعداد عودت کنندگان به کشور اشاره کرده اضافه کرد: امسال حدود 332 هزار و 553 نفر از تمام کشورها مهاجرین بازگشتی داریم، از این میان بیش از 320 هزار آن از کشورهای ایران و پاکستان بوده اند. در سال جاری حدود 955 نفر از کشورهای اروپایی به کشور بازگشته اند، اما 246 نفر آنان بگونه اجباری اخراج شده و مابقی داوطلبانه بوده است. میزان مهاجران بازگشتی امسال مشابه سال گذشته است، زیرا سال قبل مجموعا 619 هزار عودت کننده داشتیم که بیشترین آن از ایران بود.

بلخی از توزیع زمین به عودت کنندگان و مهاجرین داخلی سخن گفته اظهار داشت: وزارت مهاجرین توزیع زمین را برای مهاجرین بازگشته به زودی آغاز خواهد کرد، زیرا اگر به مشکلات آنان رسیدگی نشود، دوباره راه مهاجرت را در پیش خواهند گرفت. برای آوارگان دو برنامه داریم، نخست آنان در مناطقی فعلی شان با مردم دیگر ادغام خواهند شد و در برنامه بعدی، تلاش می‌کنیم، تا زمینه برگشت آنان به مناطق اصلی‌شان فراهم شود.

  پربازدید ترین