• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله : افغانستان از اقدامات بمنظور کاهش چالش هاى آب استقبال میکند

عبدالله : افغانستان از اقدامات بمنظور کاهش چالش هاى آب استقبال میکند

رییس اجراییه کشور در کنفرانس بین المللی "آب برای توسعۀ پایدار" در تاجکستان گفت که در وضعیت فعلی کمبود آب آشامیدنی صحی، برای جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای در حال توسعه یک چالش جدی است.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان، امروز  30 جوزا در کنفرانس بین المللی آب تحت عنوان "آب برای توسعه پایدار" که از سوی کشور تاجکستان در شهر دوشنبه برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانى کرد.

رییس اجراییه در این کنفرانس، از امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان به خاطر برگزاری و میزانی از این نشست مهم سپاسگزاری نموده؛ افزود: "ما در وضعیتى قرار داریم که مشکل کمبود آب یک چالش جدی برای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه شمرده می‌شود. تغییرات هوا، افزایش نفوس و آلودگی زیست‌محیطی، از مهم‌ترین عوامل موثر است که مشکلات آب را بیشتر می‌سازد."

داکتر عبدالله عبدالله گفت افغانستان یکی از کشورهایی است که کم‌ترین ذخیره‌های آبی را دارد و تغییرات اقلیمی سبب آب شدن ذخیره‌های برف، خشکسالی و آلودگی آب و هوا شده است.

موصوف افزود که بر اساس آمارهای موجود، نفوس افغانستان تا سال 2050 نزدیک به دو برابر خواهد شد و مشکلات آب بیشتر از پیش به وجود خواهد آمد.

عبدالله گفت: "برای همین، ما در ریاست اجراییه یک واحد هماهنگی ایجاد کرده‌ایم تا پی‌گیر اهداف توسعۀ پایدار باشد."

رییس اجراییه کشور تأکید کرد که حکومت افغانستان، از برنامه‌ها و اقداماتى که به منظور کاهش چالش‌های آب در منطقه و سطح جهان اتخاذ می‌گردد، به گرمی استقبال نموده و در این راستا با کشورهای منطقه وجامعه جهانی، از هیچ تلاش و همکاری دریغ نخواهیم کرد.
در این کنفرانس امام علی رحمان رییس جهمهوری تاجکستان، نخست از حضور سران کشورهای مهمان سپاسگزاری نمود و افزود: "آب مایۀ حیات است و تلاش مشترک در این زمینه مطمین حیات کره زمین و ساکنان آن می‌باشد."

موصوف گفت که تغییرات اقلیمی، استفادۀ  بی رویه و عدم توجه مشترک منطقه‌ای و جهانی به مسألۀ آب، سبب افزایش تهدیدها در این عرصه شده است که نیازمند همکاری‌های مشترک منطقه‌ای و جهانی است.

وى درادامه صحبت هایش افزود: "ما در منطقۀ آسیای مرکزی در همکاری سازنده با کنترل ذخیره‌های آبی به پیشرفت‌های نظری در عرصۀ چالش‌های آبی رسیده‌ایم."

رؤسای جمهوری ترکمنستان و پاکستان نیز در این کنفرانس بر محافظت از منابع آبی، جلوگیری از آلودگی آب، استفادۀ بهینه و صرفه جویی از آب در سطح منطقه و جهان تأکید نموده افزودند: (حل مسأله آب در گرو اقدامات جهانی است و متضمن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی می‌باشد.

به گفته آنها، آب ثروت همگانی بشریت است و باید در اختیار تمام ساکنان زمین قرار گیرد. لذا ضرورت به راه‌کارهای مشخص و معین دارد؛ تا اقدامات عملی در این زمینه از سوی کشورهای منطقه و جهان صورت گیرد.

  پربازدید ترین