• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خانم کرنیاک: ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان است / محمدی فر: نگاه غرب به پناهندگان استبدادی است

خانم کرنیاک: ایران پنجمین کشور میزبان پناهندگان است / محمدی فر: نگاه غرب به پناهندگان استبدادی است

جانشین نماینده کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران می‌گوید که ایران تاریخ چشمگیری در زمینه میزبانی از پناهندگان دارد و این کشور همبستگی خود را با پناهندگان ثابت کرده است. به گفته خانم ایرینا کرنیاک، ایران پنجمین کشور بزرگ میزبان پناهندگان در جهان و به لحاظ حضور اتباع افغانستان در این کشور، دومین کشوری است که بزرگترین جمعیت پناهنده را در سراسر جهان دارد.

خانم کرنیاک که در یک نشست خبری مشترک با احمد محمدی‌فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، به مناسبت روز جهانی پناهنده در تهران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش جدید کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در سال 2017، بیش از سه میلیون نفر به تعداد آوارگان جهنی اضافه شده که بیشترین میزان افزایش در طول یک سال در گذشته بوده است.

به گفته وی، آمار بیجاشدگان همچنان در حال افزایش است. در سال 2017، 16.2 میلیون نفر با بیجاشدگی روبرو بوده‌اند که شامل بیجاشدگان جدید و آوارگان گذشته است. در واقع در هر 2 ثانیه، یک نفر در جهان بیجاشده، به عبارت دیگر، 44 هزار و 400 نفر در هر روز.

با این مقدمه، جانشین نماینده کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران افزود: ایران از جنگ جهانی دوم میزبان پناهندگان لهستانی و پس از آن از سال 1358 هجری شمسی تاکنون، میزبان پناهندگان عراقی و افغانستانی بوده است.

به گفته وی، پس از گذشت چهار دهه، ایران همچنان به عنوان یکی از کشورهای برجسته، میزبان پناهندگان است و دولت و مردم ایران در چهار دهه اخیر، همبستگی چشمگیری از خود با پناهندگان نشان داده و میزبانی سخاوت‌مند بوده‌اند.

خانم کرنیاک در مورد خدماتی که ایران به پناهندگان و مهاجرین ارائه می‌دهد، گفت: ایران به سلامت پناهندگان همانند شهروندان خود توجه کرده است. تعداد زیادی از کودکان پناهنده در حال آموزش اند و بر اساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی(امام خامنه‌یی ـ مد ظله العالی) تمام کودکان پناهنده فارغ از وضعیت اقامتی‌شان، می‌توانند شامل مدارس شوند و این یک مثال نمونه است.

وی خاطرنشان کرد که با دولت ایران همکاری می‌کنتد تا زیرساخت‌ها مدارس برای حضور پناهندگان و هم‌چنین دانش‌آموزان ایرانی افزایش یابد و کودکان بیشتری داخل مدارس شوند.

جانشین نماینده کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران ضمن بیان این‌که از تلاش‌های دولت، مردم و نهادها و سازمان‌های مختلف در ایران در امور پناهندگان حمایت می‌کنند، تصریح کرد: ما کاملا واقف هستیم که حمایت‌های مالی کمیشنری از ایران در سطح حداقل است.
وی تأکید کرد که تعداد پناهجویان در منطقه رو به افزایش است و کشورهای میزبان نیازمند حمایت بیشتر بین‌المللی هستند.
 
محمدی‌فر: نگاه کشورهای غربی به پناهندگان، ظالمانه و مستبدانه است

 از سوی دیگر، احمد محمدی‌فر، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در این نشست مشترک خبری گفت: هر سال ما از روز جهانی پناهنده بزرگداشت می‌کنیم، اما متأسفانه هر سال شرایط آوارگی و مهاجرت‌های اجباری در جهان در حال افزایش است و شاخص‌های سازمان ملل هم  این موضوع را تأیید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی با نامهربانی بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته و غربی با مهاجرین و پناهندگان مواجه هستیم. امروز شاهد اخبار نگران‌کننده از جداسازی خانواده‌های پناهنده از یک‌دیگر و سرگردانی صدها پناهنده دیگر در آب‌های آزاد جهان هستیم و برخی کشورها حتی اجازه حضور چند ساعته پناهندگان را در خاک خود نمی‌دهند.

آقای محمدی‌فر افزود: بسیار متأسف هستیم که شرایط پناهندگان و نگاه کشورهای پیشرفته به آوارگان و پناهندگان، نگاهی ظالمانه، سخت‌گیرانه و مستبدانه است.

وی با این وجود تأکید کرد: افتخار دارم بیان کنم که ایران همواره در راستای نگاه ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه خود، تلاش کرده هرچه بیشتر به پناهندگان و آوارگان خدمت‌رسانی کند.

به گفته وی، ایران در طول 50 سال گذشته، همواره مأمن پناهندگان و آوارگان بوده است. ما در این سال‌ها همواره بین 3 تا 5 میلیون مهاجر را در کشور خود داشتیم و تلاش کردیم خدمات اولیه و مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنیم.

هم‌زمان با کودتای کمونیستی و تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان از سال 1357، ایران میزبان میلیون‌ها پناهنده افغانستانی بوده است. این مهاجرت به ایران در طول دوران جنگ‌های داخلی و حاکمیت طالبان با شدت بیشتری دنبال شد. هرچند پس از سقوط حاکمیت طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، صدها هزار پناهجو و مهاجر از ایران به کشور برگشتند، اما با شدت گرفتن ناامنی‌ها و تداوم وضعیت نامناسب اقتصادی و بی‌کاری، روند مهاجرت از افغانستان به ایران، به خصوص به صورت غیرقانونی هنوز هم ادامه دارد. پس از فرمان تاریخی سه سال پیش رهبر انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنه‌یی(مد ظله العالی) در مورد تکریم مهاجرین افغانستانی در ایران، این کشور سهولت‌ها و خدمات گسترده و بی‌پیشینه‌یی را برای این مهاجرین و پناهندگان ارائه کرده است.

  پربازدید ترین