• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتباع افغانستان می توانند از 18 نوع خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره مند شوند/ خدمات درمانی در بیمارستان های تأمین اجتماعی، 100 درصد رایگان است

اتباع افغانستان می توانند از 18 نوع خدمات بیمه تأمین اجتماعی بهره مند شوند/ خدمات درمانی در بیمارستان های تأمین اجتماعی، 100 درصد رایگان است

مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اتباع افغانستان که دارای اقامت قانونی شامل کارت آمایش، گذرنامه‌های خانواری و گذرنامه‌های دارای اقامت موقت و دائم در این کشور اند و شامل اقشار مختلف کارگران، دارنده حرفه و مشاغل آزاد، زنان خانه‌دار، طلاب و ورزشکاران می‌توانند از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

دکتر احمدرضا خزاعی که قبل از ظهر امروز دوشنبه(11 سرطان) در یک نشست خبری در تهران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد که حدود یک میلیون 200 هزار شهروند افغانستان که به صورت قانونی در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند، می‌توانند بر اساس ماده 5 قانون تأمین اجتماعی این کشور، همانند شهروندان ایرانی از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

 به گفته وی، مهاجرین افغانستان می‌توانند به دفاتر سازمان تأمین اجتماعی در 17 ولایت مجاز جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند و تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

بر اساس ماده 5 قانون تأمین اجتماعی ایران، کلیه اتباع خارجی که به صورت قانونی در ایران اشتغال به کار دارند، مشمول قانون تأمین اجتماعی می‌باشند و از خدماتی چون بازنشستگی، مستمری، بیماری، حادثه، غرامت دست‌مزد، حادثه ناشی از کار، مستمری بازماندگان و مستمری از کار افتادگی برخوردار گردند.

 بر این مبنای قانونی، مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی ایران می‌گوید که بر اساس تشخیص مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی، در حالی که بحث بیمه اتباع خارجی در گذشته مغفول مانده بود، در اواسط سال 1394 اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی تشکیل شد تا ماده 5 قانون تأمین اجتماعی به صورت جدی‌تر دنبال شود.
 
به گفته وی، تا قبل از ایجاد این اداره کل، تعداد اتباع خارجی که تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار داشتند، 3500 نفر بود، اما با ایجاد اداره کل اتباع سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر 36 هزار تبعه خارجی تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 سازمان تأمین اجتماعی چهار نوع خدمات بیمه اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و توافقی را به صورت یک‌سان به تمام شهروندان ایرانی و خارجی ارائه می‌کند و تنها تفاوتی که میان شهروندان خارجی و ایرانی وجود دارد، برخورداری شهروندان ایرانی از بیمه بی‌کاری است.
 
بر اساس این چهار نوع خدمات بیمه تأمین اجتماعی، دکتر خزاعی خاطرنشان کرد: ماده 5 قانون تأمین اجتماعی، عملا اتباع خارجی را که بر اساس قانون کار فعالیت می‌کنند و کارت یا پروانه کار دارند را تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌دهد.

به گفته وی، بر اساس طرح آمایش 11، 241 هزار مهاجر قانونی که دارای کارت کارگری هستند، مشمول خدمات بیمه اجباری تأمین اجتماعی قرار دارند.
 
از سوی دیگر، به گفته مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی ایران، آیین‌نامه بیمه زنان خانه‌دار تبعه خارجی نیز آماده شده است. هم‌چنین طلاب و ورزشکاران خارجی نیز بر اساس توافق‌هایی که صورت گرفته، مشمول خدمات بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند.
 
دکتر خزاعی افزود: در قالب بیمه اختیاری مشاغل آزاد نیز اتباع خارجی که شغل آزاد دارند، می‌توانند با پرداخت 27 درصد حق بیمه، تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و محدودیتی وجود ندارد.
 
وی در ادامه به تلاش‌های این اداره کل برای گسترش ساحه تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی در میان اتباع خارجی گفت: کوشش داریم کارگران خارجی که در شهرداری‌ها فعالیت می‌کند و جمع کمی از آن‌ها بیمه شده‌ را تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم. از سوی دیگر، تلاش‌هایی در جریان است تا دانشجویان خارجی هم تحت پوشش خدمات بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

 مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی ایران تأکید کرد که با گسترده شدن پوشش خدمات بیمه‌ای، به خصوص خدمات تأمین اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی در میان جامعه به خصوص جامعه مهاجرین چون بیماری، کودکان کار، تکدی‌گری و... کاهش می‌یابد.

به گفته وی، حتی اگر اتباع خارجی که 10 سال تحت پوشش بیمه خدمات اجتماعی بوده و به کشور خود برگشته، در صورت برگشت به ایران و یا در همان کشور، می‌تواند از مزایای خدمات اجتماعی بیمه تأمین اجتماعی استفاده کند.
 
دکتر خزاعی در مورد تفاوت بیمه سلامت با بیمه تأمین اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: بیمه سلامت فقط بیمه درمان است و تنها در زیرمجموعه بیمارستان‌های دانشگاهی ایران قابل عملی شدن است، اما بیمه تأمین اجتماعی یک پکیج کامل از خدمات اجتماعی چون بازنشستگی، مستمری، از کار افتادگی، ازدواج و درمان را در بر می‌گیرد و کسانی که به عنوان مثال برای خدمات درمان به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند، از خدمات صد درصد رایگان بهره‌مند می‌شوند.
 
به گفته وی، سازمان تأمین اجتماعی 70 بیمارستان و 250 پلی‌کلینیک در سراسر جمهوری اسلامی ایران دارد. در سایر بیمارستان‌ها نیز دارندگان بیمه تأمین اجتماعی، بر اساس تعرفه‌های دولتی، مشمول خدمات بیمه می‌شوند.
 
بر اساس آمار مدیرکل اتباع خارجی سازمان تأمین اجتماعی ایران، قریب به یک میلیون 780 هزار تبعه خارجی قانونی در ایران شناساسی شده‌اند که از این میان، یک میلیون و 584 هزار نفر آن تبعه افغانستان است و مهاجرین افغانستان، 90 درصد کل اتباع خارجی حاضر در ایران را تشکیل می‌دهند. بر اساس برآوردها، با وجود اتباع غیرمجاز، میزان واقعی اتباع خارجی در این کشور، دو برابر آمار اعلام شده است.

  پربازدید ترین