• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در هشتمین روز اعتراضات ضد حکومتی؛ تظاهرات گستردۀ مردم شبرغان در واکنش به بی پروایی حکومت

در هشتمین روز اعتراضات ضد حکومتی؛ تظاهرات گستردۀ مردم شبرغان در واکنش به بی پروایی حکومت

در ادامه تظاهرات باشنده‌گان ولایت‌های شمالی امروز تظاهرات گستردۀ در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در واکنش به بی پروایی حکومت در رهاسازی نظام الدین قیصاری نماینده خاص جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری راه اندازی شده است.

این تظاهرات که به گفتۀ شاهدان عینی نسبت به روزهای پیش، گسترده‌تر و بی پیشینه است، باعث مسدود شدن بازار و مراکز تجارتی در شهر شبرغان گردیده است.

مولوی عبدالحی حیات عضوی شورای ولایتی جوزجان می‌گوید، در این تظاهرات بالاتر از ده هزار نفر از اقشار مختلف مردم اشتراک کرده اند و حتی دکانداران با بستن دکان‌های شان به این تظاهرات پیوسته اند.

آقای حیات دلیل اوج یافتن دوباره تظاهرات را بی توجهی حکومت در مورد خواست‌های معترضان می‌داند و از حکومت می‌خواهد که هرچه زودتر به این چالش نقطه پایان بگذارد.

در چند روز گذشته، بندر آقینه در ولایت فاریاب که بزرگت‌رین بند تجاری با کشورهای آسیای میانه است، نیز بسته است و شاهراه‌های شمال و شمال شرق نیز هر از گاهی از سوی هواخواهان جنرال دوستم و حزب جنبش بسته می شوند.

بر علاوه ولایت جوزجان، شهر مزار شریف و شهر فیض آباد ولایت بدخشان نیز امروز شاهد تظاهرات هواداران حزب جنبش است و در ولایت فاریاب و سرپل نیز کاروان معترضان هنوز در جاده‌ها حضور دارند و بر خواست‌های شان پافشاری می‌کنند.

این اعتراضات در واکنش به بازداشت نظام الدین قیصاری فرمانده پولیس ولسوالی قیصار و نماینده ارشد جنرال دوستم در امور خیزش های مردمی که از چهره‌های قدرت مند ضد طالبان در فاریاب بود، از روز سه شنبه هفته پیش به این سو ادامه دارد.

اعتراضات نخستین که از ولایت فاریاب شروع شد، با شلیک نیروهای امنیتی به اعتراض کننده‌گان به خشونت کشیده شد و باشنده‌گان فاریاب پس از کشته شدن دو معترض به ساختمان ولایت حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

در ولایت تخار نیز روز گذشته، اعتراض کننده‌گان شاهراه تخار – بدخشان و شاهراه تخار – کندز را به روی ترافیک بستند. روزهای شنبه و یک شنبه نیز شاهراه کابل – بلخ در ولایت های سمنگان و بغلان به روی ترافیک بسته شده بود.

در کنار این، ائتلاف ملی برای نجات افغانستان نیز خواستاری بازگشت فوری جنرال دوستم و رهایی نظام الدین قیصاری از بند حکومت شده و  هشدار دادند که اگر حکومت به خواست اعتراض کننده‌گان و آنها تمکین نکند، مردم شمال در قسمت حضور سربازان غیر پشتون در صفوف نیروهای امنیتی در ولایت‌های جنوبی و شرقی تجدید نظر خواهند کرد.

  پربازدید ترین