• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عالمان دینی در نشست جده خواستار پایان جنگ در افغانستان شدند

عالمان دینی در نشست جده خواستار پایان جنگ در افغانستان شدند

اجلاس دو روزه سازمان همکاری اسلامی با محوریت مسئله جنگ افغانستان در عربستان سعودی آغاز شد.

در این نشست که با عنوان سازش در اسلام، نقش علما در صلح و ثبات افغانستان در شهر جده برگزار شده بود، حدود صد عالم دین برای دو روز از کشورهای اسلامی عضو این سازمان حضور دارند.

نماینده ایران در این نشست حضور ندارد و از پاکستان که 15 نماینده دعوت شده بود یک نماینده اشتراک کرده است.

در روز نخست این اجلاس علمای دینی از گروه طالبان خواستند تا از جنگ دست کشیده به روند صلح یکجا شوند.

یوسف بن احمد العثمین، سکرتر جنرال سازمان همکاری های اسلامی می گوید: “من به نمایندگی از سازمان همکاری های اسلامی در افغانستان خواستار صلح و ثبات هستیم و از هر روند صلح حمایت می کنیم.”

صالح ابن عبدالعزیز ال شیخ، وزیر حج و اوقاف عربستان سعودی می افزاید: “نیک بختی همه مسلمانان جهان و امت اسلامی در حل مشکلات افغانستان و هموار ساختن یک بستر با ثبات در این کشور است.”

به نظر می‌رسد حکومت افغانستان با برگزاری این نشست، میدان جنگ فکری با طالبان را فراخ‌تر کند. آنطور که اعضای هیأت افغانستان می‌گویند، کابل در صدد آن است که مشروعیت جنگ طالبان با حکومت افغانستان را با اجماع کشور های اسلامی زیر سوال برد.

در این نشست همچنان علمای دینی افغانستان خواستار توافق روی هشت پیشنهاد افغانستان اند که آتش بس، آغاز روند صلح و حاضر کردن طالبان به میز مذاکره است.

شفیق صمیم، عضو شورای علمای افغانستان  می گوید: “از سلمان بن عبدالعزیز و از حکومت عربستان سعودی انتظار داریم و خواهشمندیم که برای صلح افغانستان طالبان را در اینجا برای مذاکره دعوت کنند.”

امام صالح بن عبدالله بن حمید، امام مسجد الحرام می گوید: “جنگ روان در افغانستان یک فتنه است باید به زودی پایان یابد. وضعیت فعلی در افغانستان قابل تحمل نیست و کشتن مسلمانان قابل قبول نیست و مسلمان کامل کسی است که به صدای صلح لبیک گوید.”

نشست جهانی علمای اسلام برای دو روز در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

قرار است که در روز دوم و اخیر این نشست، عالمان جهان از طالبان بخواهند که جنگ را کنار بگذارند و با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند.

در همین حال طالبان در یک خبرنامه حضور نیروهای خارجی را در افغانستان اشغال می‌دانند و می‌گویند که جنگ آنان در افغانستان از دیدگاه اسلام و فقه اسلامی روا است و ادامه خواهد داشت.

  پربازدید ترین