• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تبریک سرور دانش به اردوغان به خاطر برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور

تبریک سرور دانش به اردوغان به خاطر برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری آن کشور

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در رأس یک هیئت عالی رتبه دولتی، به نمایندگی از افغانستان در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان، به عنوان اولین رئیس‌ جمهور نظام ریاستی ترکیه، اشتراک کرد.
مراسم تحلیف آقای اردوغان دیروز، دوشنبه 18 سرطان، در پارلمان ترکیه، با حضور سران و نماینده‌های 50 کشور برگزار شد.معاون دوم ریاست جمهوری برای اشتراک در این مراسم روز یکشنبه وارد شهر انقره، پایتخت ترکیه شد و مورد استقبال مقامات بلند رتبه ترکیه قرار گرفت. رئیس پولیس شهر انقره در مراسم استقبال از معاون دوم رئیس جمهور، گفته است که افغانستان و ترکیه روابط خوبی داشته‌اند و بر توسعه روابط دو جانبه تاکید کرده است.
معاون دوم ریاست جمهوری نیز گفته است که افغانستان و ترکیه در طول تاریخ روابط  "دوستانه" و " برادرانه" داشته است.
آقای دانش برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه و پیروزی رجب طیب اردوغان را به عنوان رئیس‌ جمهور آن کشور، به دولت و مردم ترکیه تبریک گفته است.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در 24 ماه جون سال جاری میلادی، به صورت همزمان برگزار شد که رجب طیب اردوغان با کسب حدود 53 درصد آراء به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخابات شد.
با برگزاری این انتخابات، نظام ترکیه نیز از پارلمانی به ریاستی تغییر کرد و مقام نخست وزیری حذف و صلاحیت اجرائی به رئیس‌ جمهور داده شد.
با ادای سوگند آقای اردوغان، نظام پارلمانی در ترکیه پایان یافت و نظام ریاستی رسما آغاز شد. همچنین مراسم آغاز نظام ریاستی این کشور، در مجمتع"بش تپه" شهر انقره، با حضور حدود ده هزار مهمان خارجی، برگزار شد.
افغانستان و ترکیه روابط دیرینه تاریخی دارد. افغانستان اولین کشوری بود که جمهوری ترکیه، به رهبری کمال اتاترک را به رسمیت شناخت. ترکیه نیز دومین کشوری بود که استقلال افغانستان از انگلستان را به رسمیت شناخت.

  پربازدید ترین