• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دالرهای عربستان چشم سیاستمداران ما را به روی حقایق بسته است

دالرهای عربستان چشم سیاستمداران ما را به روی حقایق بسته است

در دوران جنگ مجاهدین با شوروی، دالرهای عربستان و اعزام شبه نظامیان عرب توسط آن کشور، هسته های اصلی شبکه القاعده را تشکیل داد. جمعی تروریستی که در سال 2001 نیروهای امریکایی با هدف مقابله با آن، افغانستان را اشغال کردند.

سفیر افغانستان در عربستان در گفتگو با روزنامه عکاظ اظهار داشت: امیدوار است که ایران در امور کشورمان دخالت نکند و دولت نیز نگرانی خود را نسبت به این مسئله به تهران ابلاغ کرده است. جلال کریم طی این گفتگو تهران را به حمایت از داعش، القاعده و دیگر گروه های معارض در افغانستان متهم کرد.
هرچند برخی از مقامات سیاسی در کشورمان دل خوشی از ایرانی ها ندارند اما با توجه به پیشینه دخالت های هر دو کشور در افغانستان به این نتیجه می رسیم که تاریخ افغانستان گواه دخالت های عربستان در کشورمان است. همه کارشناسان تاریخ و روابط بین الملل بر این باورند که شعله های جنگ در افغانستان با دالرها و حمایت های شاهزاده های سعودی بر افروخته شده است. در دوران جنگ مجاهدین با شوروی، دالرهای عربستان و اعزام شبه نظامیان عرب توسط آن کشور، هسته های اصلی شبکه القاعده را تشکیل داد. جمعی تروریستی که در سال 2001 نیروهای امریکایی با هدف مقابله با آن، افغانستان را اشغال کردند.

مدارس دینی عربستان که در تمام کشور تاسیس شده اند، مانند فابریکه های تولید جنگجو برای گروه تروریستی طالبان عمل می کنند. مفتیان و روحانیون این مدارس به جنگ در کشور جنبه دینی و مشروع می بخشند. از سوی دیگر خبرگزاری های بین المللی شواهدی را ارایه کرده اند که عربستان با کمک امریکا در حال انتقال شبه نظامیان داعش از عراق و سوریه به افغانستان می باشد.

به نظر می‌رسد هدف از طرح این قبیل موضوعات به راه انداختن جنگ روانی در میان افکار عمومی افغانستان و آسیب زدن به روابط حسنه فیمابین دولت‌های ایران و افغانستان ‌باشد.

جالب است که بدانید مسوولان ایرانی پیش از این اعلام کرده اند که با هدف مقابله با گسترش نفوذ داعش، با برخی گروه های میانه رو طالبان مذاکراتی انجام داده اند. اما دولت سعودی متهم ردیف اول حمایت از تروریزم و تامین کنند مالی شبه نظامیان معارض از جمله داعش در افغانستان است.

سفیر کشورمان در ریاض در حالی ایران را به حمایت از داعش متهم می کند که داعش دشمن درجه اول خود را ایران و شیعیان می داند.

یادآوری می کنیم که همانگونه که عربستان جوانان کشورمان را به وسیله دالرها و شعار دفاع از حرمین شریفین به جنگ یمن اعزام می کند، سیاستمداران کشورمان را نیز با دالرهای سبز، به ادعاهای واهی مجبور می کند.

  پربازدید ترین