• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عالمان دین در نشست عربستان حملات انتحاری و انفجاری را در افغانستان حرام خواندند

عالمان دین در نشست عربستان حملات انتحاری و انفجاری را در افغانستان حرام خواندند

بیش از 100 عالم دینی که از 37 کشور اسلامی در نشست دو روزه عربستان پیرامون صلح افغانستان، اشتراک کرده بودند، حملات انتحاری و انفجاری را در افغانستان حرام و مردود اعلام کردند.

یوسف عثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با قرائت قطع‌نامه‌ پایانی این نشست گفت که عالمان دینی از همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواستند که راه صلح را جستجو کنند. آنان در این اعلامیه مشخصا از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته‌اند که به آتش‌بس جدید توافق کنند.
 
در اعلامیه هفته ماده‌یی عالمان دینی در نشست جده آمده است: "ریختاندن خون مردم در یک کشور مسلمان گناه و حرام است".
 
این در حالی است که پیش از این نیز در نشست‌های علما در اندونزی و کابل، بر حرام بودن جنگ در افغانستان و ضرورت آغاز گفت‌وگوهای صلح طالبان با حکومت تأکید شده بود، اما عملا طالبان توجهی به آن نکرد.
 
در نشست عربستان نیز ضروری بود که علمای دینی و برجسته پاکستانی که فتوای جهاد در افغانستان می دهند شرکت می کردند، اما از میان 15 عالم دعوت شده، تنها یک عالم شرکت کرده بود.
 
در همین حال، در واکنش به نشست عربستان، گروه طالبان اعلام کرده‌اند که در این نشست کدام عالم مشهور و پذیرفته شده شرکت نکرده و افرادی که حضور داشتند «مامورین رسمی» حکومت بودند.
 
این گروه هم‎چنین گفته است که نشست عالمان دین در عربستان سعودی «یک نشست فرمایشی امریکا بوده و بر مبارزه ما هیچ اثر منفی برجا نخواهد گذاشت».
 
طالبان در اعلامیه خود آورده‌اند که "تلاش شد از افغانستان فلسطین دوم ساخته شود، دست‌های مبارزین بسته شود و ظلم و جنایات اشغالگران نادیده گرفته شود".
 
به گفته طالبان، مناسب این بود که کنفرانس اسلامی، عالمان و کشور میزبان با استفاده از وجاهت بین‌المللی‌شان، از "امریکا و ناتوی اشغالگر" می‌خواستند که بمباران‌های‌شان بر ملت مظلوم و بی‌چاره افغانستان را متوقف بسازند و دیگر از پامالی حریم آن‌ها دست بگیرند.
 
طالبان در ادامه اعلامیه خود خاطرنشان کرده که "این‌گونه نشست‌ها طرح و برنامه مقامات و نظامیان امریکایی است، زیرا فرمانده امریکایی نیکولسن طرح فشارهای مذهبی را پیش از پیش ارائه کرده بود و دیروز وزیر دفاع امریکا جحیمز میتس از میزبانان سپاس‌گذاری کرد".
 
این گروه تأکید کرده بعضی‌ها به حیث مسلمان و به نام عالمان دین در این نشست‌ها نقش بازی کردند.
 
طالبان از دولت عربستان سعودی خواسته که برای پایان بخشیدن "اشغال در افغانستان" کمک بکند و در این راستا نقش مثبت بازی نماید.
 
این گروه تأکید کرده که مبارزه آن‌ها با راهنمایی و رهبری "عالمان با عمل" آغاز گردیده و ادامه دارد.

  پربازدید ترین