• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر ترکیه: جنرال دوستم به زودی به افغانستان بر می گردد

 سفیر ترکیه: جنرال دوستم به زودی به افغانستان بر می گردد

همزمان با اوج‌گیری تظاهرات در ولایت‌های شمال و شمال‌‍شرقی، تلاش‌ها برای بازگشت جنرال دوستم، معاون نخست رییس‌جمهور به کشور نیز شدت گرفته‌اند.

هفتۀ پیش، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور برای گفت وگو با جنرال دوستم به ترکیه رفت و اکنون، سفیر این کشور در افغانستان، می‌گوید که گفت‌وگوها ادامه دارند و قرار است به زودی آقای دوستم به افغانستان برگردد.

اوزان ار طغرل، می‌افزاید که با برگشت معاون نخست رییس‌جمهور به افغانستان، یک تغییر بوجود خواهد آمد.

این دیپلومات ترکی که روز شنبه (23سرطان) در مراسم یادبود نخستین سالروز کودتای نافرجام ترکیه، در کابل سخن می‌زد، گفت که وی اعتراضات مردم را در شمال کشور به دقت دنبال می‌کند.

به گفتۀ او، ترکیه همواره در گفت‌وگوها خواهان برگشت جنرال دوستم به افغانستان بوده است: «به سوالی که خواست و یا عدم خواست ترکیه مبنی بر بازگشت وی به افغانستان مطرح است، لازم نمی بینم پاسخ دهم. در این باره تماس ها جریان دارد و امیدواریم در این مورد و در آینده نزدیک پیشرفتی صورت بگیرد.»

این گفته‌ها، همزمان می‌شود با ادامۀ اعتراض‌ها و ولایت‌های شمال و شمال شرق کشور. اعتراض‌هایی که از بیش از ده روز به این سو، ازبهر برگشت آقای دوستم و آزادی نظام‌الدین قیصاری راه اندازی شده‌اند.

جنرال دوستم، در حدود یک سال پیش، پس از آن‌که از سوی احمد ایشچی به بدرفتاری متهم شد، به ترکیه رفت.

نزدیکان آقای دوستم، می‌‎گویند که حکومت به وی اجازه نمی‌دهد تا به کشور برگردد.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، هشدار می‌دهند که اگر حکومت به خواست‌های مردم شمال و شمال شرق توجه نکند، بحران کنونی بیشتر خواهد شد و حکومت مسؤول پیامدهای آن خواهد بود.

قدرت الله ذکی، یک عضو مجلس در نشست روز شنبۀ مجلس گفت: «اگر به صدای برحق مردم رسیده گی نشود، توهین و تحقیر ملت ما را افتخارانه دیده ذلیل شان بسازند همانطور ذلیل شان بسازیم که خود شان بفهمند.»

  پربازدید ترین