• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور از احتمال بازگشت جنرال دوستم به کشور خبر داد

رییس جمهور از احتمال بازگشت جنرال دوستم به کشور خبر داد

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور می‌گوید که احتمال زیاد وجود دارد که عبدالرشید دوستم، معاون اولش به کشور بازگردد.
آقای غنی امروز (یک‌شنبه، 24سرطان) در نشست خبری گفت: «احتمال برگشت جنرال صاحب زیاد است در این مورد با دادستانی کل گفت‌وگو جریان دارد، قضیه آقای دوستم جنبه حقوقی دارد و دادستانی آن را بررسی می‌کند.»
رییس‌جمهور غنی در حالی از احتمال برگشت جنرال دوستم به افغانستان خبر می‌دهد که بیشتر از یک سال می‌شود معاون اول‌اش در ترکیه در تبعید به سر می‌برد.
اخیراَ پس از بازداشت نظام‌الدین قیصاری نماینده نظامی‌اش در شمال کشور، بیش از ده روز می‌شود که هوادران وی در چند ولایت شمالی دست به اعتراض‌های گسترده زدند و خواهان برگشت آقای دوستم به کشور و رهایی نظام‌الدین قیصاری شدند.
پیش از این عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس دفتر جنرال دوستم به اطلاعات روز نیز گفته بود که چندین دور گفت‌وگو میان معاونان رییس‌جمهور در مورد برگشت آقای دوستم به افغانستان انجام شده، اما تاکنون تصمیم نهایی در مورد برگشت و زمان دقیق آن گرفته نشده است.
آقای فرهمند افزود که رییس‌جمهور غنی از بروکسل در تماس تلفونی به سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته که برای بار دیگر با جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری روی برگشت وی به افغانستان و خواست‌های دو طرف گفت‌وگو کند..
به تاریخ 19 سرطان، جنرال دوستم و سرور دانش، معاونان رییس‌جمهوری غنی در ترکیه دیدار کردند.
از سوی هم رییس‌جمهور غنی در نشست امروزش با خبرنگاران در مورد نشست بروکسل نیز صحبت کرد.
رییس‌جمهور نشست سران عضو ناتو را در بروکسل برای مردم افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی کشور یک دست‌آوررد بزرگ عنوان کرد.
آقای غنی گفت که در نشست بروکسل برای نخستین بار کشورهای عضو برای حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری توصیه نکردند بلکه خواهان گسترش مبارزه با فساد شدند.
رییس‌جمهور تأکید کرد که در نشست بروکسل تمام کشورهای عضو ناتو تعهد کردند که تا سال 2024 از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت همه‌جانبه و مالی می‌کنند.
به گفته‌ی رییس‌جمهور در این نشست کشورهای جامعه جهانی از پروسه صلح افغانستان نیز اعلام حمایت کردند.
رییس‌جمهور به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت که تضمین شفافیت در پروسه انتخابات یگانه مسأله مهم به شمار می‌رود.
آقای غنی گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق قانون اساسی برگزار خواهد شد نه براساس لویه جرگه.
رییس‌جمهور غنی هم‌چنان در واکنش به نشر تصاویری از جریان بازداشت و شکنجه‌ی افراد نظام‌الدین قیصاری در فاریاب گفت که هر نوع رفتار غیرقانونی قابل تحمل نیست و این موضوع بررسی می‌شود.
آقای غنی افزود:« من در رابطه به تصاویر نشر شده از بازداشت شدگان در ولایت فاریاب و نیز وارد شدن تلفات به افراد ملکی طی عملیات نظامی در ولایات پکتیا و ننگرهار به ارگان‌های مربوط هدایت داده‌ام تا تحقیقات جدی و همه جانبه را در این زمینه به زودترین فرصت ممکن انجام دهند و گزارش و پیشنهادات شانرا به سرقوماندانی اعلی ارایه نمایند. تمام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در برابر قانون مسوولیت دارند و به مردم پاسخ‌گو می‌باشند، و لازم است تا مطابق به احکام و ارز‌های دین اسلام، قوانین نافذه کشور، ارزش های حقوق بشری و موازین انسانی، رفتار کنند.»

  پربازدید ترین