• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یوناما شمار تلفات غیرنظامیان در سال روان را بی پیشینه خواند

یوناما شمار تلفات غیرنظامیان در سال روان را بی پیشینه خواند

نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان  در گزارش تازه اش می گوید، افزایش شمار تلفات غیر نظامیان در سال روان در ده سال گذشته بی پیشینه بوده است.

بر اساس گزارش یوناما از آغاز سال 2018 تاسی ام جون پنج هزارو یک صدو بیست و دو غیرنظامی  کشته و یا زخمی شده اند.

از این رقم 1692 تن جان باخته اند، مجموع کشته و زخمی شدگان بانوان 544 تن که 157 تن جان باخته اند. شمار کشته و زخمی های کودکان 1355 تن که 363 تن جان باخته اند.

 در این گزارش یوناما گفته که باید جنگ و خشونت به صلح و وحدت مبدل شود.

 دانیل بل، مسوول بخش حقوق بشر یوناما گفت: “در درگیری های مسلحانه مشکلات گونه گون برای کودکان ایجاد شده است.  شمار از دختران و پسران در افغانستان کشته شده اند و شمار دیگر زخم برداشته اند و همچنان شمار دیگر مورد خشونت جنسی قرار گرفته اند. استفاده های سوء از آنها صورت گرفته و از سوی طرف های دگیر گماشته شده و اند.”

 وی افزود: “خشونت و جنگ حقوق کودکان را مانند آموزش، صحت، آزادی گشت و گذار و حقوق اساسی دیگر مانند زندگی خانوادگی، بازی های خارج از خانه را گرفته است و به سادگی پیامد های جنگ زمینه لذت بردن کودکان را ازبین برده است.”

 بر بنیاد گزارش یوناما عاملان تلفات غیرنظامیان؛ 67 درصد مخالفان مسلح دولت (42 درصد طالبان و هژده درصد داعش) و 20 در صد دولت و نیروهای بین المللی ( هژده درصد نیروهای دولتی و دو درصد نیورهای بین امللی).

 وزارت دفاع می گوید که اگر نیروهای ارتش از قوانین و کنوانسیون ها پا فراتر گذاشته باشند آماده محاکمه اند.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت گفت: “ما برای این کار که تلفات ملکی به صفر تقرب بکند، ما عملیات شبانه را روی اهداف مشخص تنظیم کرده اند و برعلاوه در فعالیت های محاربوی خود از احتیاط که لازمه نیروهای دفاعی است، کار می گیریم تا از تلفات ملکی جلوگیری شود.”

کمیسیون حقوق بشر این آمار تلفات غیرنظامیان را نگران کننده خوانده از طرف های درگیر می خواهد که اصول جنگ را مراعات کرده و زندگی غیرنظامیان را نظر داشته باشند.

بلال صدیقی، سخنگوی این کمیسیون گفت: “حمله بر تاسیسات عامه به شمول مراکز صحی و مکاتب یک جنایت جنگی است که در افغانستان صورت می گیرد و هیچ کس حق ندارد که مکاتب تاسیسات معارف و جاهای عام المنفع را هدف قرار بدهند.”

 زندگی غیر نظامیان را بیشتر حملات هوایی، انفجار ها، حملات انتحاری و انفجار های موتر بم تهدید می کند.

  پربازدید ترین