• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا مستقیماً با طالبان مذاکره میکند

امریکا مستقیماً با طالبان مذاکره میکند

اداره دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده بالاخره مجبور شد برای جلوگیری از شکست مجدد در افغانستان به دیپلومات های ارشد خود دستور دهد که در پی مذاکرات مستقیم با طالبان شوند.

پس از آنکه معاون وزارت خارجه امریکا در آستانه نشست ها کابل و تاشکند از باز بودن درب گفتگو و مذاکره برای طالبان سخن گفت، گروه طالبان در اعلامیه ای اعلام کرده بود که برای حل صلح آمیز وضعیت در افغانستان باید امریکا با دفتر سیاسی این گروه مستقیماً وارد مذاکره شوند.

روزنامه نیویارک تایمز با تائید این خبر از قول چند مقام ارشد کشورمان و امریکا در گزارش خود این اقدام را یک تغیر عمده در مشی امریکا در قبال افغانستان عنوان کرده میگوید که مقام های دو کشور افغانستان و امریکا درک کرده اند که استراتیژی جدید ترامپ برای افغانستان کدام تفاوت اساسی را برای برگشت دادن پیروزی های طالبان ایجاد نخواهد کرد و روند مذاکرات صلح به رهبری افغان ها نیز ناکام بوده است.

نیویارک تایمز میگوید باوجودیکه هنوز کدام تاریخی برای این مذاکرات تعین نشده است و هر آن ممکن است این موضوع از مسیرش خارج شود اما تمایل ایالات متحده برای پی گیری مذاکرات، نشانه ای از عجله اداره ترمپ برای شکستن بن بست در افغانستان است.

نیویارک تایمز در گزارش خود به سفر مقام های ارشد امریکایی در چند هفته اخیر به افغانستان و پاکستان اشاره کرده میگوید هدف از این سفر ها، زمینه سازی برای مذاکرات مستقیم بین امریکایی ها و طالبان بوده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هفته قبل توقفی کوتاه در کابل داشت و با رهبران کشورمان دیدار کرد و الیس ویلز، دیپلومات ارشد وزارت خارجه امریکا در امور منطقه نیز چند روز را در کابل و اسلام آباد سپری کرده با مقام های ارشد دو کشور ملاقات کرده بود.

روزنامه نیویارک تایمز میگوید مقام های امریکایی بیشتر توجه نمودند که به رهبران افغانستان تفهیم کنند که هدف شان جاگزین ساختن حکومت وحدت ملی افغانستان در این مذاکرات نیست بلکه میخواهند بن بست ایجاد شده را شکسته و زمینه را برای مذاکرات وسیعتر، آماده سازند.

به گزارش نیویارک تایمز، وزارت خارجه ایالات متحده و یا طالبان در مورد صحبت نمیکنند.

  پربازدید ترین