• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا اشرف غنی از نقش احزاب در کشور عصبانی و نگران است؟!

چرا اشرف غنی از نقش احزاب در کشور عصبانی و نگران است؟!

دیروز خبر نگاران زیادی ازمن می پرسید که رییس جمهور با عصبانیت در مورد احزاب گپ زد و نقش احزاب را در چهار دهه گذشته انکارکرده است و رییس جمهور گفته است که احزاب رای ندارند و از مردم نمایندگی نمی کنند و من نماینده منتخب مردم هستم.

اما حقیقت این است که احزاب در کنار مردم با اشغالگران جنگید و افغانستان را نجات دادند. احزاب در نشست بن 2001 نقش اساسی در ایجاد افغانستان نوین داشت و احزاب عظیم ترین رای مردم و بانکهای رای در همه انتخابات بودند و در آینده هم نقش احزاب و ایتلافهای سیاسی انکار ناپذیر می باشند و درهمین روزها تنها جنبش ملی اعتراضات مردمی و مدنی را بخاطر رهایی قیصاری و بازگشت جنرال صاحب دوستم راه انداخته است و این نشانه قدرت جنبش و حزب سیاسی است.

می بینیم احزاب در مورد انتخابات و تغییر نظام انتخاباتی و ثبت نام بیومتریک و سیستم ام دی آر تبدیل به ابر قدرت شده اند. احزاب هم رای دارند و بانک رای مردم هستند و احزاب بانی و معمار استقلال بودند و احزاب نقش بنیادی در افغانستان نوین پس از بن هم داشتند. انکار نقش احزاب دلیل عقلانیت نیست. {ناطقی}

همچنین نور رحمان اخلاقى در این باره گفت:
1- احزاب سیاسی به این نتیجه رسیده اند که افغانستان ظرفیت مقابله با بحران مثل بحران برآمده از تقلب سازمان یافته در انتخابات 2014 را ندارد و باید از همین حالا تدابیر لازم گرفته شود.

2- احزاب سیاسی به این نتیجه رسیده اند که ثبت نام موجود زمینه تقلب را حتی بیشتر از گذشته فراهم کرده است و اسناد لازم نیز در دسترس است به همین اساس احزاب سیاسی طرح بایومتریک را برای ثبت نام پیشنهاد کرده اند تا جلوی یک انتخابات گوسفندی دیگر را از همین حالا گرفته باشند.

3- احزاب سیاسی تاکید بر تطبیق طرح ارایه شده از سوی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی (MDR) کرده اند تا مردم این حق را داشته باشند که در یک فضای عادلانه و آزاد بتوانند به مستقل‌ها رای دهند و یا به احزاب موردنظرشان.

4- احزاب سیاسی منتقدند که چرا مردم ندانند که در کمیسیون‌های انتخابات چه می‌گذرد و خواهان نظارت همه‌جانبه از سوی جامعه مدنی و احزاب سیاسی از کارکرد کمیسیون های انتخاباتی در تمام مراحل شده اند.

با این حال پرسش این است که چه چیزی باعث عصبانیت رییس توافقی حکومت وحدت ملی شده است؟

پیشینه این خواست ها به 2004، بعدا 2007، قرارداد حکومت وحدت ملی و طرح کمیسیون اصلاحات انتخاباتی برمی‌گردد احزاب سیاسی از هشت‌ ماه به این سو به صورت بسیار جدی و پیوسته این خواست‌ ها را دنبال کرده اند و تا حالا دو جلسه با شخص رییس توافقی نیز داشته اند.

  پربازدید ترین