• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش «علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان؛ موانع و راهکارها» در ولایت قم ایران برگزار شد

همایش «علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان؛ موانع و راهکارها» در ولایت قم ایران برگزار شد

صبح امروز چهارشنبه همایش «علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان در مرکز فرهنگی یاوران حضرت مهدی(عج) از سوی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان که با حضور علما،‌ دانشجویان، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم،  آیت الله حسینی قزوینی مدیر موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عج، اعضای دفاتر مختلف مرکز تبیان و سایر اقشار مختلف مهاجرین افغاستانی در ولایت قم ایران برگزار شد.

در ابتدای این همایش سید مصطفی احمدی، رییس دفتر نمایندگی مرکز تبیان در قم ضمن خیرمقدم به حضار حاضر در این همایش، و تأکید بر برگزاری این همایش گفت: افغانستان در شرایط حساس و خطیری قرار دارد و کشور به همان اندازه که در طول چهار دهه گذشته، به شدت متأثر از وضعیت امنیتی و فعالیت گروه‌های مخالف دولت و تروریستی، تنش‌ها و رقابت‌های ناسالم سیاسی و فقر اقتصادی بوده، به همان اندازه و شاید بیشتر، متأثر از مقوله‌یی به نام قدرت نرم و جنگ نرم دشمن و افراط‌گرایی و تکفیری‌گرایی بوده که فرهنگ و اجتماع افغانستان را آلوده و منحرف ساخته است.

قابل ذکر اینکه در حاشیه این همایش، دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در شهر مقدس قم، افتتاح و رسما آغاز به کار کرد.

افغانستان امروز به عالمان جریان ساز نیاز دارد
حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در همایش «علما و فرهنگیان و ضرورت حضور تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان» در سخنانی حضور علما و فرهنگیان را در دوره های مختلف افغانستان به خصوص در شرایط فعلی انکارناپذیر دانست و خاطرنشان کرد که تا کنون نتیجه قابل ملموسی نداشته است.

 حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری با بیان حضور علما از گذشته تا کنون در افغانستان، اظهار داشت: حضور علما و فرهنگیان به ویژه در افغانستان ضرورت جدی دارد.

وی افزود: با همه حضوری که این اقشار دارند اما آن ثمره و نتیجه ای که باید داشته باشند هنوز به دست نیامده و لذا موانعی وجود دارد تا نمی گذارد حضور علما و فرهنگیان در افغانستان ان نتیجه مطلوب را داشته باشد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: یکی از این موانع عدم حضور گسترده علما و فرهنگیان در افغانستان است؛ ما علمای زیادی در سطح کشور و بیرون از آن داریم که تعدادی از آن ها همچنان در صحنه حضور فعال و جدی و گسترده ندارند.

وی با اشاره به اینکه این عدم حضور گسترده باعث شده نتیجه حضور علما نتیجه مطلوب  نباشد و باعث تحول نشود، تصریح کرد: مانع دوم عدم تاثیر گذاری حضور علمای حاضر در افغانستان است.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با بیان اینکه ما درافغانستان نیاز به تحول و دگرگونی داریم تا مردم را از بحران موجود نجات دهد و به سمت پیروزی و ترقی سوق بدهد، گفت: تحول در افغانستان در صورتی به وجود خواهد آمد که دو کار صورت بگیرد اول ارتقا اگاهی مردم و دیگرمبارزه جدی با دشمن.

وی ادامه داد: مبارزه ما با دشمن نباید صرفا تدافعی باشد و بنشینیم دست روی دست بگذاریم و ببینیم دشمن چه توطئه ای برای ما دیده است و باید مبارزه تهاجمی علیه دشمن داشته باشیم و در تولید محتوا پیش قدم باشیم.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بیان اینکه عامل اصلی بیداری مردم و مبارزه با دشمن بر عهده علما و فرهیختگان است، گفت: در افغانستان علما در هر سطح و موقعیتی می توانند اثر گذار باشند و کار مثمر ثمر انجام بدهند و لذا اینکه ایجاد تحول نمی شود و حضور آن ها آنگونه که باید مؤثر نیست چون حرکت آن ها جریان ساز نیست.

وی با بیان اینکه حرکت علما باید جریان ساز باشد، افزود: اگر علاقه داریم در افغانستان ایجاد تحول شود حرکت علما و فرهنگیان باید جریان ساز باشد آنگاه بستر ساختن فرهنگ ایجاد می شود و فرهنگ سازی صورت می گیرد که در این صورت فرهنگ عمومی مردم ارتقا پیدا می کند و به دنبال آن بیداری و ارتقا اگاهی و تحول ایجاد می شود.

حجت الاسلام حسینی مزاری مطرح کرد: برای این که حرکت ها جریان ساز باشد باید مؤلفه هایی را مد نظر قرار دهیم که اولین مؤلفه اشراف عالم و روحانی و فرهنگی نسبت به آن وظیفه و برنامه ای که انجام می دهد است و عالم  درمعنای واقعی عالم باشد.

وی ابراز داشت: مؤلفه دیگر حرف زدن وموضع گرفتن است و عالم و روحانی باید بتواند سخن بگوید و در موقعی که لازم است در برابر باطل و حمایت از حق موضع بگیرد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان  با بیان اینکه امروز معضلی که در جهان است به خصوص در افغانستان این است که علما و روحانیون ما در موقعیتی نیستند که به راحتی موضع بگیرند و حرف بزنند گفت: در امور داخلی موضع گیری علما روشن نیست این در صورتی است که هر زمانی عالمی موضع گرفته موج و حرکتی ایجاد شده و زمانی که موضوع گیری علمای ما روشن نبوده مردم در سردرگمی به سر خواهند برد.

وی با تأکید بر این که اگر ما توقع جریان سازی در کشور را داشته باشیم باید این سکوت مرگ بار را بشکنیم و موضوع گیری داشته باشیم، افزود: حرف و موضع گیری ما نیز باید بر اساس تحلیل سیاسی باشد.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با اشاره به اینکه اگر روحانی روح سیاسی و تحلیل درستی از وضعیت سیاسی جامعه خود نداشته باشد در مسیر غلط گام بر خواهد داشت، اظهار کرد: به عنوان مثال روحانی که در حمایت از پیمان استراتژیک در امریکا برامد یا در پارلمان برخی علما کارت سبز به حضور امرکیا بلند کردند.

وی عنوان کرد: امروز تمام مسائل افغانستان ارتباط دارد به شبکه های خارجی و قوای نظامی غربی و یک روحانی که باید به نفع مردم و مکتب و مذهب حرف بزند و موضع بگیرد در مخالفت از منافع مردم و دین حرف می زند و در کنار دشن قرار می گیرد.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بیان اینکه جامعه که روح و تحلیل سیاسی نداشته باشد باید برده باشد و شخصیت هایی که به دور از تحلیل سیاسی و برداشت سیاسی از اوضاع جامعه باشند باید نوکران آمریکا باشند، گفت: اگر یک فرد از علما حرکتش جریان ساز باشد همان یک نفر مانند امام خمینی(ره) می تواند حرکت درست انجام دهد و امروز حرکت امام جریان ساز شده است.

وی به تشکیلاتی عمل کردن علما اشاره کرد و افزود: معضلی که در سطح علمای خود داریم پراکنده کاری است و ما امروز هزارن نفر روحانی داریم در سطح داخل و ایران و سایر کشور ها که باید با ایجاد تشکل هایی با یکدیگر فعالیت و ارتباط هم سو داشته باشند؛ امروز در افغانستان علمای ما وضعیت هماهنگی ندارند و دو حوزه علمیه هماهنگ را نمی بینیم و دو مدرسه علمیه که نظام اموزش واحد و هماهنگ داشته باشند وجود ندارد و آن همسویی لازم بن آن ها برقرار نیست.

حجت الاسلام  حسینی مزاری با بیان اینکه امروز جبهه حق خواهی در افغانستان از جانب علما حامی ندارد به این دلیل که وضعیت علما از درون نامناسب است و هم سویی، تشکل و سازمانی وجود ندارد، گفت: اگر عالمی حرف بزند و موضع بگیرد اما کار تشکیلاتی نکند کار به جایی نخواهد برد.

وی تصریح کرد: باید مراتب تحصیلی ما از نظر علمی بالا برود و موضع گیری های ما مشخص شود و در برابر طاغوت بیایسیتم و مبارزه کنیم.

رئیس عمومی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان گفت: اگر حاکمیت افغانستان را حاکمیت صالح می دانیم باید از آن حمایت کنیم و این حاکمیت فعلی که در معرض تهاجمات مختلف بیرونی و درونی قرار دارد ما به عنوان علما باید در کنار ان باشیم و اگر مشکلی دارد با انتقاد مشکلاتش را رفع نماییم.

وی ادامه داد: مردم افغانستان نیاز به حضور علمایی دارند که جریان ساز باشند و در رأس رهبری مردم قرار بگیرند ومردم را نجات دهند چرا که مردم ما امروز سرگردان اند و نمی دانند چه کنند و علما به عنوان مشعل داران راه هدایت و تعلیم و ترقی می توانند عمل کنند.

حجت الاسلام حسینی مزاری با بیان اینکه مرکز تبیان به عنوان یکی از تشکلات ولایی فعال در افغانستان با نزدیک به سه دهه با همه مشکلات در صحنه حضور دارد، افزود: دفتر فرهنگی و اجتماعی تبیان در قم راه اندازی می شود که هدفش ایجاد ارتباط سازنده با علما و فراهم آوردن زمینه حضور علما در عرصه های مختلف در افغانستان است.
 
حضور جامعه روحانیت در افغانستان ضروری است
جمال انصاری مسئول بخش دانشجویی سفارت افغانستان در تهران اظهار داشت: در ابتدا از از نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به خصوص رهبر انقلاب اسلامی {امام خامنه‌ای} و فرمان بی‌نظیر ایشان در خصوص ثبت‌نام دانش آموزان فاقد مدرک مهاجر در مدارس این کشور تشکر کرد و آن‌را "یک فرمان بی‌نظیر توسط یک رهبر بی‌نظیر" برای جامعه مهاجر افغانستانی خواند.

وی خاطرنشان کرد که اگر یک روز مهاجرت برای جامعه افغانستان یک رنج بود، اما این رنج به همت والای جامعه مهاجر و همکاری ایران، به گنج تبدیل شده است.

وی گفت: امروز حضور بیش از 12 هزار طلبه علوم دینی و 17 هزار دانشجو و بیش از 460 هزار دانش آموز در ایران که تحصیل می کنند گنجی هستند که به همت مهاجرین و حمایت ایران به وجود امده که امیدواریم یک روزی شاهد باز گشت این ها به افغانستان باشیم.

مسئول بخش دانشجویی سفارت کشورمان در تهران افزود: تجلیل از شهدا تجیل ازعدالت اجتماعی و وحدت ملی است و شهدا زنده اند و این وظیفه ما است که در راستای تحقق ارمان های شهدا که همان وحدت و یکپارچگی ملی، برابری و برادی است تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: امروز این وظیفه تک تک ما است که شهدا را خشنود سازیم و در راستای تحقق آرمان های بلند ان ها تلاش کنیم.

جمال انصاری گفت: اکنون در دو جبهه در حال مبارزه هستیم یکی در جبهه با دشمن که نه غیرت دینی دارد نه غیرت ملی و انسانی و لذا ضرورت است که فرهیختگان با قلم و راهنمایی در این جبهه از منافع ملی، تمامیت ارزی دفاع کنند.

وی با بیان اینکه جامعه افغانستان و روحانیون همیشه در حد وسط  و تعادل بودند ابراز کرد: اگر پاسداری علما نبود این افراط گرایی و تحجر متعصبانه معلوم نبود جامعه ما را به کجا می کشاند.

مسئول بخش دانشجویی سفارت کشورمان در تهران با اشاره به اینکه در حوزه جنگ نرم حضور علما را خواهان هستیم، گفت: ملت افغانستان شیعه و سنی ندارد همه برادر هستند و امروز دشمنان اسلام تلاش دارند با دسیسه ها و توطئه ها اختلافات مذهبی را به راه اندازند و اما ملت افغانستان ملتی آزاده، مجاهد و پویا به رهبری علما با چنین دسیسه هایی مقابله می کند و فریب ان ها را نخواهند خورد.

وی با بیان اینکه حضور جامعه روحانیت برای جلوگیری از این دسیسه ها در افغانستان ضروری است، تصریح کرد: حضور جامه روحانیت و دانشجویان و فرهنگیان افغان در ایران هم یک فرصت برای جامعه افغانستان و هم فرصت برای ایران است.

جمال انصاری افزود: بدون شک علما و فرهنگیان و نخبگان و سفیران افغانستان در ایران فردا سفیران ایران برای افغانستان و جهان اسلام خواهند بود و خواهش داریم مسؤلین ایران با در نظر گرفتن این روابط در عرصه مختلف   همکاری ویژه در راستای حل مشکل مهاجرین در عرصه طلبگی، دانشگاهی و مدارس داشته باشند.   

وی گفت: این مبارزه شیردلان در دفاع از حرم برای افغانستان نیست، بلکه برای جهان اسلام و منطقه است و می طلبد کشورهای همسایه به افغانستان و مهاجرین آن توجه نمایند.

وی تأکید کرد: امروز فجایعی در افغانستان از جمله شهدای رسانه و هزاران شهید دیگر بی‌گناه رخ داده که اگر دشمن بی غیرت ما، که غیرت دینی و ملی ندارد، حداقل اگر غیرت انسانی می‌داشت، دست به چنین فجایعی نمی‌زد.
 
مسئول بخش دانشجویان و علمای سفارت افغانستان در تهران تصریح کرد که مردم افغانستان به نیابت از کشورهای منطقه در حال مبارزه با دشمنی است که نه غیرت دینی، نه ملی و نه غیرت انسانی دارد.
 
مسئول بخش دانشجویان و علمای سفارت افغانستان در تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود، با تأکید بر این‌که امروز افغانستان و ایران دارای تهدیدها و منافع مشترک اند، حضور دانشجویان و علمای مهاجر را فرصتی مناسب برای دو طرف و به خصوص برای جمهوری اسلامی ایران دانست تا سفیران فرهنگی این کشور برای افغانستان و جهان اسلام باشند.
 
بر این اساس، وی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران خواست تا همکاری ویژه‌یی را در حل مشکلات جامعه مهاجرین به خصوص در عرصه‌های طلبگی، دانشجویان و مدارس داشته باشد.

 منطق شیعه از طریق رسانه ها منتشر شود/ لزوم بصیرت افزایی جوانان شیعه و سنی
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی رئیس مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر(عج) گفت: در یک برهه از تاریخ که وهابیت توانست با تبلیغات گسترده جهانی و القای شبهات گوناگون از 80 کشور بیش از 120 هزار انسان فریب خورده را در سوریه و عراق جمع کند در آن زمان که برای ایران با توجه به جو سیاسی امکان اعزام رزمنده نبود به حق باید بگوییم فاطمیون و زینبیون حق بزرگی به گردن ما دارند و مدیون این عزیزان هستیم.

وی گفت: نکته ای که همیشه از نظر خیلی ها پنهان بود و به ان نپرداخته شده این بوده است که این داعش و امثال ان با چه انگیزه ای توانسته این جوانان را از گوشه و کنار جهان در مبارزه ناجوان مردانه حاضر کند و آن را به حدی برساند که کمربند انتحاری ببند و خود را نابود کند و ده ها نفر را به شهادت برساند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با بیان اینکه باید راهکاری برای این شستشوی مغزی که به راه انداختند ارائه دهیم، افزود: نقش تبلیغ و رسانه خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: در سخنان رهبران و مفتی های داعش دقت کنیم می بینیم که بحث مال برای آن ها مطرح نیست و این ها از واژه های مقدس اسلامی سوء استفاده کردند  که اولین واژه جهاد فی سبیل الله است.

حجت الاسلام والمسلمین  حسینی قزوینی با اشاره به اینکه امروز شرکی که جامعه اسلام را گرفته از شرک زمان پیغمبر بالاتر است، توضیح داد: عواملی پشت پرده است که جوان بی خبر و نا آگاه از معارف دینی را تحریک می کند و حاضر می شود از خود بگذرد تا چند انسان دیگر را از بین ببرد، لذا باید دید چه راهکارهایی برای جلوگیری از این اقدام باید ارائه کنیم و پیشگیری کنیم قبل این که به داعش بپیوندند.

وی ادامه داد: از کار هایی که باید  انجام دهیم بصیرت افزایی است تا جلوی این سوء استفاده از واژه های اسلامی را بگیریم.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با بیان اینکه باید منطق شیعه از طریق رسانه ها و فضای مجازی منتشر شود تا جوانان آگاه شوند و بصیرت افزایی صورت بگیرد، گفت: دشمن عمدتا به سراغ جوانان اهل سنت رفته است.

وی عنوان کرد: به همان اندازه که برای بصیرت افزایی جوانان شیعه سرمایه گذاری می کنین باید به فکر جوانان اهل سنت هم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی  گفت: در افغانستان اختلاف نظر بین علما زیاد است و باید برای آن فکری کرد و علما را در سطح واحد قرار دهند و تا زمانیکه این اختلافات است به جایی نمی رسیم و دشمن این نکته را به خوبی فهمیده است.

وی با بیان این که در 9 ایالت افغانستان داعش حضور فعال دارد، ابراز داشت: اختلاف سلیقه ها را کنار بگذارید و دست در دست هم گذاشته و اجازه ندهید وهابیت و داعش جوانان و افکار آن ها را بربایند.

آیت‌الله قزوینی در پایان گفت: اگر دشمن پایش در کشور باز شود، بعید نیست که نتوانیم  با آن مقابله کنیم.

جریان وهابیت و سکولاریزم امریکایی دین و ارزش‌های مردم افغانستان را هدف قرار داده است
سخنران آخر همایش «علما و فرهنگیان؛ ضرورت حضور تأثیرگذار بر اوضاع افغانستان»، پروفسور محمدهاشم عصمت‌اللهی در سخنانی به اهمیت استفاده از رسانه، فواید بهره‌برداری و زیان‌های واگذاری آن اشاره کرد.
 
وی با بیان این‌که افغانستان امروز در سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد، خاطرنشان کرد که جریان وهابیت از یک‌سو و سکولاریزم امریکایی از سوی دیگر، به عنوان دو هجمه بزرگ، اسلام، دین و ارزش‌های مردم افغانستان را از هر جهت هدف قرار داده است.
 
پروفسور عصمت‌اللهی تأکید کرد: "اگر غفلت کنیم، همه چیز ما نابود خواهد شد".
 
وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات جدی ما در کنار وهابیت، که یکی از اندام‌های فرهنگی سکولاریزم است، حضور امریکا و سکولاریزم امریکایی است.
 
این استاد دانشگاه در تعریف سکولاریزم گفت: "سکولاریزم به معنای غیردینی کردن است، جهانی کردن و قداست‌زدایی است، هرچه مقدس است، امریکا می‌خواهد نابود کند".
 
وی گفت، آنچه مهم است، جنگ نرم امریکاست.
 
پروفسور عصمت‌اللهی در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌های امریکا در افغانستان تصریح کرد: اولین کاری که امریکا در کنفرانس بن در سال 2001 کرد و من نیز آن جا بودم، این‌ بود که قومی‌سازی سیاست را در دستور کار خود قرار داد.
 
این در حالی است که به گفته وی، مسأله قومیت در افغانستان آسیب‌پذیرترین مسأله است و متأسفانه امریکایی‌ها عمدا تلاش کردند سیاست را در کشور ما قومی بسازند.
 
مشاور رییس‌جمهور پیشین خاطرنشان کرد، از این جهت است که ما تا امروز حکومت‌داری درست، ثبات سیاسی و ثبات امنیتی نداریم.
 
به گفته وی، امریکا در گام دوم بعد از کنفرانس بن، برای کارهای فرهنگی و تبلیغی بسترسازی کرد.
 
پروفسور عصمت‌اللهی در این مورد خاطرنشان کرد: "امریکا با دقت و ژرف‌اندیشی و جامعه‌شناسی که از افغانستان داشت، قانون رسانه‌های همگانی را در دستور کار قرار داد، 4 بار قانون رسانه‌ها اصلاح شد تا بستری برای فعالیت‌ها و جریان آزاد تهاجم امریکایی شود، هرچند شعارش آزادی بیان، آزادی فکر، اندیشه و رسانه بود، اما در عمل رسانه‌های امریکایی بود که حرف اول را می‌زد".
 
وی ادامه داد: دومین کاری که امریکایی پس از کار روی قانون رسانه‌های همگانی کردند، یک موسسه به نام انترنیوز را وارد افغانستان کردند، یک سازمان جهانی بین امریکا، فرانسه و استرالیا است که 44 رادیوی محلی را در افغانستان سازماندهی کرد. امریکا نیز لوازم این رادیوها را تأمین کرد و این رسانه را در 32 ولایت بومی‌سازی نمود".
 
مشاور رییس‌جمهور پیشین کشور خاطرنشان کرد که ما در افغانستان بیش از 160 رادیو آزاد و مستقل داریم که اکثریت مورد حمایت امریکا و انترنیوز قرار دارند.
 
وی تصریح کرد که امریکا در کنار حمایت از انترنیوز، از رسانه‌هایی حمایت کرد که هدف و نظر این کشور را تأمین می‌کردند.
 
این استاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات با بیان این‌که بحث رسانه‌ها در افغانستان یک بحث جدی است و رسانه‌ها بالاتر از قوت نظامی عمل می‌کنند، به نقش ابررسانه‌های جهانی چون بی.بی.سی و صدای امریکا اشاره کرد و گفت: ابرازهای اطلاعاتی و ابررسانه‌ها نیز در افغانستان بی‌طرف نیستند و با برنامه عمل می‌کننند.
 
وی خاطرنشان کرد که این ابررسانه‌ها در خدمت استکبار جهانی قرار دارد و به عنوان مثال، همین بی.بی.سی سالانه 170 میلیون دالر از سنای امریکا پول می‌گیرد تا در خدمت سیاست‌های امریکایی باشد. از سوی دیگر، بی.بی.سی با وزارت خارجه بریتانیا تعامل و پیمان‌نامه دارد. همین رسانه‌ها هستند که امپریالیزم خبری را در مقیاس جهانی و در جای جای منطقه عملی می‌کنند و افکار عمومی جهان را در کنترل خود گرفتند.
 
پروفسور عصمت‌اللهی تصریح کرد که این رسانه‌ها همیشه در ضدیت با دین عمل کرده‌اند.
 
وی رسانه‌ها در افغانستان به به 4 دسته تقسیم کرد و گفت:
1ـ رسانه‌هایی که خیلی پرقدرت و دین‌ستیز اند؛ این رسانه‌ها امکانات زیادی دارند، قول رسانه‌ای شده‌ان، تمام هم و غم‌شان دین‌ستیزی در افغانستان است، در قالب محتوا، سریال، فیلم، و... این‌ها عوامل امریکایی هستند و کادر اصلی آن‌ها برای امریکا عمل می‌کند؛
2ـ رسانه‌هایی که دین گریز هستند؛ مدیران مسئول و صاحبان امتیاز این رسانه‌ ها همان فرماندهان جهادی دیروز هستند که رسانه‌ها را برای منافع شخصی‌شان در اختیار دارند و در قبال بسیاری از ارزش‌های دینی عقب‌نشینی کردند، این رسانه‌ها خطرش از رسانه‌های دین ستیز کم نیست، آن‌ها در تقابل با دین‌ستیزی عمل نمی‌کنند؛
3ـ رسانه‌های دین‌مدار محافظه‌کار؛ این رسانه‌ها در قبال حوادث افغانستان و مهم‌ترین قضایا و  حوادث منطقه و جهان سکوت می‌کنند؛ دین‌مدار هستند، اما محافظه‌کار، مثلا در قبال پیمان امنیتی با امریکا سکوت می‌کنند؛ مسائل فلسطین، بحرین، یمن، سوریه و...، این‌ها کسانی هستند که تفکیک دین از سیاست را پذیرفتند، در این رسانه‌ها خودسانسوری بیداد می‌کند، این‌ها در تعامل با امریکایی‌ها اند و کمک می‌گیرند؛
4ـ و در نهایت، یک تعداد اندک رسانه‌ها، رسانه‌هایی اند که در برابر موج آمریکایی می‌ایستند، در برابر استکبار جهانی حرفی برای گفتن دارند، مثل رسانه‌هایی نیستند که اسم امام و پیش‌وند امام و رهبری را سانسور می‌کنند، اگر امروز این رسانه‌ها هدف هجمه‌های تروریستی قرار می‌گیرند، این هجمه‌ها هدفمند است و دشمن به دنبال آن‌ها می‌گردد.
 
این مشاور رییس‌جمهور پیشین کشور خاطرنشان کرد: "مشکلات ما زیاد است، برخلاف آن‌هایی که تصویر زیبایی از حضور امریکا ارائه می‌کنند، ما نه حاکمیت خوب داریم، نه امنیت و نه ثبات، ذلت در جامعه ما بیداد می‌کند، باید بازنگری صورت بگیرد".

  پربازدید ترین