• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا ارگ دوستم را به کشور باز می گرداند؟!

چرا ارگ دوستم را به کشور باز می گرداند؟!

قرار است دوستم بعد از یک دوره طولانى توهین و تبعید دوباره به وطن برگردد.

او در حالى برمى گردد که بخش بزرگى از شمال در آشوب بسر مى برد، هوادارانش با اعتراض به دستگیرى قیصارى، ادارات دولتى، بنادر و گمرکات و راه هاى مواصلاتى را مسدود نموده اند و تهدید به افزایش اقدامات مشابه آن کرده اند. برخى از تحلیلگران تصور مى کنند که ارگ با درماندگى در مهار ناآرامى هاى شمال و تحت فشارهاى خارجى دست به دامان دوستم شده تا از ترکیه برون آید و کارى بکند اما واقعیت چنین نیست.

ارگ که از تحرکات نظامى دوستم در شمال نگران بود بعد از عدم موفقیت در حذف فیزیکى او با توطیه ایشچى او را به خارج از کشور تبعید نمود در این مدت نه تنها دست پرورده های او و کدرهاى جنبش را استخدام نمودند بلکه آرایش نظامى را در مناطق ذینفوذ دوستم مطابق میل خود تغییر شکل دادند حالا که تمام نیش هاى دوستم را بریده اند مى خواهند مدتى او را تسلى و دلجویى نموده، نفوذ و کاریزماى قومى او را نوش جان کنند این همان مانوری است که کرزى نیز با دوستم انجام داد.

دوستم که بخوبى مى دانست چه اقدامات اپراتیفى در غیاب وى صورت گرفته است شش ماه قبل به ارگ این پیام را داد که قصد کنار رفتن از عرصه ى سیاست را دارد او مى خواست با دو شرط مختومه شدن پرونده اخلاقى اش و جایگزینى فرزندانش بجاى خودش دردسر ارگ و خودش را کم ساخته، عاقبت بخیر شود اما ارگ تا هنوز به او بعنوان گاو شیرى و صندوق راى نگاه مى کند ضمنا احتمال قرار گرفتن وى در کنار عطا محمد نور که هواى ارگ و پادشاهى را در سر مى پروراند نیز براى ارگ ریسک غیرعاقلانه ای است.

بنابراین یکبار دیگر ارگ و شوراى امنیت با یک بحران تصنعى و کاذبِ دستگیرى قیصارى و ناآرامى هاى برخاسته از آن و بطور سازمان یافته پاى دوستم را بداخل کشور کشاند مسلما با ورود دوستم از او استقبال نسبى شده، موضوع قیصارى حل و فصل و آرامش دوباره به شمال برخواهد گشت اما دوسیه اخلاقى وى بعنوان شمشیر داموکلس تا انتخابات بسرش باقى خواهد ماند.

قطعا مختومه شدن پرونده اخلاقى دوستم بمثابه حربه ى فشار بر او وابسته و پیوسته به همکارى بى قید و شرط این جنرال و سیاست پیشه سرگردان و بى هدف الىٰ تجدید و تداوم حاکمیت غنى براى یک دوره پنج ساله دیگر در ارگ خواهد بود.

  پربازدید ترین