• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پرونده ایشجی برای اهم فشار و نقطه ضعف جنرال دوستم هنوز باز است!

پرونده ایشجی برای اهم فشار و نقطه ضعف جنرال دوستم هنوز باز است!

نیکولاس کی و حنیف اتمر همچنان تاکید دارند که این نقطه ضعف جنرال دوستم را باید بصورت جدی به عنوان اهرم فشار بر وی به عنوان پرونده باز نگهدارند تا این رهبر ازک ها نتواند سر از فرمان اشرف غنی و حنیف اتمر بردارد.

قرار است که جنرال دوستم طی مراسم ویژه ای امروز وارد کابل شود و مورد استقبال رسمی مقام های حکومتی قرار بگیرد. سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید جنرال دوستم با یک تشریفات ویژۀ حکومتی استقبال خواهد شد.

جنرال دوستم، چهارده ماه پیش به بهانه تداوی خود را از شر درگیری های داخلی با اشرف غنی نجات بخشید و اقامت در ترکیه را بر معاونت ریاست جهوری ترجیح داد. زیرا وی در وضعیتی قرار گرفته بود که هرآن ممکن بود وی را به عنوان جنایتکار جنگی و اجتماعی به دادگاه بکشانند و علاوه بر بردن آبرو و عزت وی که قوم ازبک را نابود سازند.
فرار جنرال دوستم هرچند تبعید بحساب آمد اما شانس یا زیرکی وی یکبار دیگر او و قوم اش را از ورطه نابودی رهانید.

سخنگوی ریاست جمهوری می گوید که فرار یا تبعید در کار نبوده بل آقای دوستم به علت بیماری به ترکیه رفته بود و اکنون که صحت یاب شده به کشور بر می‌گردد.
این سخنان در حالی گفته می شود که طرفداران جنرال دوستم ادعا دارند وی به ترکیه تبعید شده بود و اینک بر اثر فشارهای مردمی، دولت به وادار به تمکین در مقابل خواسته مردم شده است.

سخنگوی رییس‌جمهور، پرونده بازشده علیه جنرال دوستم را همچنان مفتوح دانسته می افزاید: پروندۀ بدرفتاری معاون نخست رییس‌ جمهور با احمد ایشچی از سوی نهادهای عدلی و قضایی بررسی خواهد شد و نهادهای عدلی و قضایی در کارهای خود مستقل هستند. با حفظ استقلالیت و در روشنایی قانون به تمامی موارد حقوقی پرداخته می‍‌شود.

درهمین حال، سخنگوی جنبش ملی می‌گوید که مقام‌های بلند پایۀ حکومتی مانند معاون دوم رییس جمهور به استقبال جنرال دوستم به میدان هوایی خواهند رفت و اورا نخست به دفتر کارش خواهند برد. عبدالله قرلق، معاون جنبش می‌گوید: مساله پرونده آنقدر امر جدی نیست که ما روی آن فکر کنیم و یا بعد از آمدن معاون نخست رییس جمهور، او را به چالش بکشند.

اما حنیف اتمر کار خود را کرده و قبل از آمدن جنرال دوستم به کابل با سفیر انگلیس دیدار و از وی خواسته است که از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان بخواهد تا با جدیت پرونده جنرال دوستم درباره ایشجی را پیگیری کنند. سفیر انگلیس نیز بدون معطلی درباره اتهام‎ها برجنرال دوستم و برگشت وی به کشور گفت که باید هرگونه اتهام بگونه جدی و از راه‌های قانونی بررسی شود. نیکولاس کی افزود: من درباره اینکه معاون نخست رییس جمهور باز می‌گردد یا نه چیزی نمی‌دانم. مردم بسیاری می‌گویند که او باز خواهد گشت؛ پس بگذارید صبر کنیم و ببینیم. بریتانیا و همکاران بین المللی اش همواره بسیار واضح بوده اند که مسایل قانونی باید طی شود و اگر اتهامات جدی وجود داشته باشد باید بگونه مناسب و از راه های قضایی به آنها رسیدگی شود.

نیکولاس کی و حنیف اتمر همچنان تاکید دارند که این نقطه ضعف جنرال دوستم را باید بصورت جدی به عنوان اهرم فشار بر وی به عنوان پرونده باز نگهدارند تا این رهبر ازک ها نتواند سر از فرمان اشرف غنی و حنیف اتمر بردارد.

اینجا است که مشخص می شود جنرال دوستم یکبار دیگر همیاران و هم ایتلافی های خودش را با وعده های حنیف اتمر تنها گذاشت و یکبار دیگر برای رسیدن به قدرتی که هیچ اختیاری ندارد، همه آنها را معمله کرد. مگر اینکه وی به محض رسیدن به قدرت، آنان را نیز در کنار خود به عنوان بازوهای قدرتمند در مقابل فاشیست گرایی بکار گیرد و قدرت های بالقوه آنان را به قدرت های بالفعل مبدل سازد.

  پربازدید ترین