• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خروج مراجعت مهاجرین افغانستانی در ایران به افغانستان بدون ابطال کارت آمایش از فردا صبح آغاز میشود

خروج مراجعت مهاجرین افغانستانی در ایران به افغانستان بدون ابطال کارت آمایش از فردا صبح آغاز میشود

مهاجرین افغانستانی که دارای کارت آمایش و گذرنامه با روادید خانواری بودند تاکنون امکان خروج و مراجعت آنها فراهم نبود اما برابر ابلاغیه اداره کل اتباع وزارت داخله ایران افرادی که دارای کارت آمایش و گذرنامه خانواری هستند می توانند از فردا صبح (چهارشنبه، 24 اسد 1397) به دفاتر خدمات اتباع خارجی و اشتغال مراجعه و نسبت به خروج و مراجعت اقدام کنند.

محمد عجمی مشاور والی و مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران از آغاز اجرای طرح خروج و مراجعت برای اولین بار طی بیش از سه دهه گذشته برای دارندگان کارت آمایش خبر داد و گفت: متقاضیان میتوانند از فردا صبح برای انجام امور اداری به دفاتر کفالت در سطح ولایت خراسان رضوی مراجعه نمایند .

وی با بیان این که تمام اعضای خانواده سالی یک بار میتوانند از این تسهیلات استفاده نمایند، گفت: دارندگان کارت امایش در ابتدا باید از نمایندگی ها سیاسی افغانستان پاسپورت سفید دریافت نمایند و با تحویل آن به دفاتر کفالت و واریز نمودن فیش های مورد نظر جهت رفتن به افغانستان اقدام نمایند .

محمد عجمی در مورد هزینه های این طرح گفت: علاوه بر هزینه هایی که مهاجرین جهت دریافت پاسورت به نمایندگای افغانستان پرداخت می کنند، مبلغ 172 هزار تومان جهت صدور اقامت 3 ماهه و 23 هزار  تومان برای خروج مراجعت و 10 هزار تومان هم به ازای هر جلد پاسپورت به خزانه دولت واریز کنند .

این مقام مسوول روند اداری شرکت در طرح خروج و مراجعت برای دارندگان طرح  روادید خانوار را همانند کارت آمایش اعلام کرد و افزود: این قشر از مهاجرین نیاز به دریافت پاسپورت از نمایندگی های افغانستان  ندارند

وی  با بیان اینکه پس از دریافت روادید خروج و مراجعت، مهاجرین به مدت یک ماه میتوانند در افغانستان بمانند ، خاطر نشان کرد: اگر به هر دلیلی پناهندگان در موعد یک ماهه نتوانند به ایران بازگردند باید جهت ورود مجدد به ایران ویزا دریافت نمایند.

مدیر کل امور اتباع خراسان رضوی تصریح کرد : دارندگان کارت و یا پاسپورت های طرح خانواری هیچ نگرانی از ناحیه ابطال مدارکشان پس از بازگشت به ایران نداشته باشند

در ادامه این نشست خبری  محمد عجمی با اشاره به ادامه روند  صدور کارت آمایش 13 گفت: از ابتدای آغاز این طرح تا کنون 85 هزار نفر از مجموع 150 هزار مهاجر دارای کارت آمایش ساکن خراسان رضوی مدراک خود را دریافت کرده اند ، تعداد زیادی هم نوبت دهی شده اند.

وی در عین حال متذکر شد :کسانی که تا کنون برای دریافت نوبت دهی جهت شرکت در طرح اقدام نکرده اند از فرصت 8 روزه باقی مانده استفاده کنند،چون پس از پایان این مهلت سامانه  این طرح سراسری از سوی وزارت داخله بسته خواهد شد.

آقای عجمی همچنین به تحصیل 77 هزار دانش آموز مهاجر در مکاتب ولایت خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: از این میزان 60 هزار داری پاسپورت و کارت هستند و 17 هزار هم طی سال های94 ، 95 نو 96 با شرکت در طرح شناسایی برگه حمایت تحصیلی دریافت کردند که شمار آن ها به 17 هزار می رسد .

عجمی گفت : تاکنون 8355 تن از این دانش آموزان برگه حمایت تحصیلی خود را به روز کرده اند.

وی از ثبت نام 2500 دانش آموز فاقد مدرک جدید در سال جدید خبر داد و از تمام والدین خواست برای اخذ برگه حمایت تصحیلی تا پایان ماه جاری به دفاتر‌کفالت مراجعه نمایند.
مدیر کل امور اتباع خراسان رضوی گفت: اگر مهاجرین فاقد مدرکی که فرزند دانش آموز دارند اما سندی برای ثابت کردن حضورشان در ایران طی یک سال گذشته ندارند)، به محل این اداره مراجعه و معرفی نامه دریافت نمایند.

همچنین محمد عجمی در مورد روند اجرایی صدور گواهینامه برای دارندگان کارت آمایش، گفت: منتظر ابلاغ ساز و کار این طرح همانند طرح خروج مراجعت برای دارندگان کار هستیم و همانطور که موضوع اعزام مهاجرین به عتبات عالیات در ایام اربعین، بیمه مهاجرین و همین طرح بازگشت دارندگان کارت به افغانستان را برای سالیان متوالی پیگیری کردید و به نتیجه رسید، موضوع گواهینامه نیز حل خواهد شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی به ازدواج زنان ایرانی با  مردان خارجی اشاره کرد و گفت: مردان خارجی فاقد مدرک که با زنان ایرانی ازدواج کرده اند تا پایان ماه جاری فرصت دارند تا با مراجعه به این اداره نسبت به دریافت برگه تردد شش ماهه و ثبت قانونی ازدواج خود اقدام نمایند.
وی گفت از ابتدای ماه سرطان تاکنون 489 نفر در قالب 209 خانوار در این طرح شرکت و ازدواج های خود را قانونی ثبت نموده اند.

  پربازدید ترین