• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

راکت های کور و فیرهای شبانه، کابوسی برای باشندگان کابل

راکت های کور و فیرهای شبانه، کابوسی برای باشندگان کابل

در یک ماه اخیر اصابت راکت‌های کور بر مناطق مسکونی و فیرهای شبانه‌ به نگرانی شهروندان کابل افزوده است. از اول ماه اسد تا کنون 10 فیر راکت بر شهر کابل فروده آمده است. افزون بر راکت‌پراکنی فیرهای شبانه در بخش‌های پایتخت از دیگر نگرانی‌های است که خواب را بر مردم حرام کرده است.

سه‌شنبه، دوم اسد هفت موشک بر ساحه‌ی افشار واقع در ناحیه پنجم شهر کابل فرود آمد. از قول باشندگان محل یکی از آن‌ها به یک خانه مسکونی اصابت کرد. در آن روی‌داد هفت تن زخمی شدند و یک خانه تخریب شد. حشمت‌ استانکزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل اما زخمی شدن سه تن را تأیید کرد.

فرماندهی پولیس کابل پس از نزدیک به 20 روز به روزنامه اطلاعات روز گفت که این موشک‌ها از ساحه‌ی بالاتر از چوک ارغندی از سوی مخالفان مسلح بر شهر کابل پرتاب شده بود. به گفته آقای استانکزی این راکت‌ها از نوع آر پی جی بوده‌اند. کابل پیش از آن نیز گواه چنین رخ‌دادها بود ولی نه به شدتی که در آن روز پرتاب می‌شد.

پس از آن پنج‌شنبه، 18 اسد دو فیر راکت به سوی پارلمان از ساحه‌ی نامعلومی شلیک شد که یکی آن در ریاست زراعت اصابت کرد و دیگر‌ی در سرک دوغ‌آباد به خاک نشست. فرماندهی پولیس کابل گفت در آن روی‌داد هیچ کسی آسیب ندید.

در آخرین مورد جمعه‌شب، 19 اسد هفته‌ی گذشته  یک فیر راکت در ساحه‌ی پنج‌صد فامیلی واقع در منطقه خیرخانه‌ی شهر کابل اصابت کرد، اما تلفاتی در پی نداشت. حشمت استانکزی سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل به این پرسش که هفته‌ی گذشته راکت‌ها از کدام مناطق به شهر کابل پرتاب شده بود، پاسخ مشخصی نگفت، اما مشخص کرد که راکت‌های پرتاب شده بر شهر کابل همه از نوع «آر پی جی» بوده است.

در پیوند به این روی‌دادها هیچ فرد یا گروهی دست‌گیر نشده‌اند. پولیس کابل پرتاب موشک‌ها را به مخالفان مسلح دولت نسبت می‌دهد.

سخن‌گوی پولیس کابل ادعا می‌کند که در سال‌های اخیر از پرتاب صدها راکت که آماده‌ی پرتاب به شهر کابل بودند، جلوگیری کرده است.

پرتاب راکت در روز روشن از چند کیلومتری مرکز شهر بر بخش‌های از پایتخت به این معنی است که طالبان و دیگر گروه‌های مسلح غیر مسئول در کابل حضور فعال دارند و می‌توانند هر لحظه تهدیدی بر پایتخت باشند و کابل را راکت‌باران کنند. این فرض در صورتی درست است که بپذیریم پرتاب راکت‌ها کار طالبان یا شبه‌نظامیان تروریستی بوده‌ است.

در این اواخیر شلیک‌های شبانه مردم کابل را نگران کرده است. به گفته‌ی باشندگان کابل هیچ شبی نیست که در بخش‌های از شهر شب‌هنگام صدای گلوله خواب را بر مردم حرام نکند.

همایون یوسفی باشنده‌ی منطقه خوشحال خان واقع در ناحیه پنجم شهر کابل می‌گوید که هر شب بلااستثنا صدای فیر گلوله می‌شنود. آقای یوسفی می‌گوید این شلیک‌ها از حوالی ساعت 11 شروع و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد: «هر شب صدای گلوله می‌شنویم. گاهی خفیف و گاهی شدید. بعد به دنبال آن صدای رنجر پولیس می‌آید.»

فرماندهی پولیس کابل می‌گوید اکثر این فیرهای ناشی از خصومت‌های شخصی یا رخ‌دادهای جنایی است. به گفته‌ی آقای استانکزی پولیس کابل ده‌ها نفر را در پیوند به این موضوع دست‌گیر کرده است.

آقای ستانکزی بخشی از صداهای که مردم شبانه می‌شنوند را به یک نوع مواد انفجاری نسبت می‌دهد که مردم در مراسم خوشی آن استفاده می‌کنند: «بخشی از سر و صداهای که شبانه به گوش مردم می‌رسد ناشی از پتاقی و فشنگ است. این مواد طوری عمل می‌کند که اگر یک دانه آن منفجر و به آسمان پرتاب شود چندین تکه می‌شود و به اندازه‌ی چندین گلوله صدا می‌کند.»

آقای ستانکزی می‌گوید پولیس کابل چندین فروشگاه موادهای این‌چنینی را مسدود کرده است: «‌پولیس در پی دست‌گیری واردکننده‌های این مواد اند و شماری را هم دست‌گیر کرده‌اند.»

وی همچنین می‌گوید که فرماندهی پولیس کابل در تازه‌ترین مورد برای کاهش جرایم جنایی روند بایومتریک افراد ول‌گرد را آغاز کرد. این روند از حوزه‌ هجدهم که جدیدا تأسیس شده است، شروع شد و قرار است در تمام حوزه‌های امنیتی شهر کابل تطبیق شود.

  پربازدید ترین