• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روایت زنان افغان از تجاوز جنسی جنگجویان داعش

از زمانیکه گروه موسوم به داعش برای نخستین بار در سال 2014 وارد ننگرهار و بعداَ زابل شد، گزارش های معدودی از تجاوز به زنان و دختران افغان به گوش می رسد. رویترز به چند تن از قربانیان دسترسی یافته است.

به گزارش صدای آلمان، ظریفه، مادر سه طفل که در یک منطقه دورافتاده واقع در شمال افغانستان زندگی می کرد، روزی را که رییس یک گروه محلی داعش به قریه شان آمد، به یاد دارد. این سرگروه داعش از ظریفه خواهان پولی شد که مدعی بود شوهرش وعده آن را داده است.
ظریفه می گوید: «من به او (رییس محلی گروه داعش) گفتم که ما هیچ پولی نداریم. اگر پولی به دست مان بیاید، می فرستیم. اما او قبول نکرد و گفت که من باید با یکی از افرادش ازدواج کنم، شوهرم را ترک کنم و با آن ها بروم».
ظریفه ادامه می دهد: «هنگامی که من گپ او را قبول نکردم، نفرهای او فرزندان مرا به اتاق دیگری بردند. بعد رییس این گروه محلی تفنگ اش را بلند کرد و گفت، اگر من با او نروم، مرا می کشد و خانه ام را می گیرد. بعد هرکار که دلش خواست با من کرد».

در جنگ 40 ساله افغانستان اتفاقات بی رحمانه و غیرقابل تصور کم نبوده است. اما داعش در شهرتی که به خاطر بی رحمی اش به دست آورده، بی رقیب است. این سازمان تروریستی مخالفانش را سر می برد یا آن ها مجبور می کند که روی مواد انفجاری بنشینند.
در حالی که ازدواج های اجباری و تجاوز جنسی از مشهورترین مشخصه های گروه تروریستی «داعش» در عراق و سوریه است، اما در مورد این اقدامات به مراتب کمتر در افغانستان گزارش شده است.

گرچه در این رابطه از ولایت ننگرهار گزارش هایی به دست رسیده است، به خاطر فرهنگ حاکم بر افغانستان، دختران و زنان قربانی نمی توانند این قضایا را گزارش دهند و یا لب به شکایت بگشایند. به این خاطر تعیین میزان دقیق موارد تجاوز و سوءاستفاده جنسی در این منطقه کاردشواری است. داعش برای نخستین بار در سال 2014 در ولایات ننگرهار و زابل حضور یافت.

این گروه تروریستی در ولایت جوزجان که ظریفه آنجا زندگی می کند، حضور رو به رشدی دارد. داعش در این ولایت که با ترکمنستان هم مرز است، از مسیرهای قاچاق استفاده می کند، جنگجویان خارجی و افراد محلی بیکار را به خود جذب می کند و به جنگ با طالبان و نیروهای افغان تحت حمایت امریکا مشغول است.

ظریفه به خاطر بلایی که داعش بر سرش آورد، مجبور شد که خانه اش را در ولسوالی درزآب واقع در جنوب جوزجان ترک کند و در شبرغان، مرکز این ولایت پناه بجوید.
او گفت: «شوهر من دهقان بود و اکنون من نمی توانم به چشمان او و همسایگانم نگاه کنم و به این خاطر با وجود خطری (که مرا تهدید می کند) آنجا را ترک کردم».

اسارت ده ماهه دختر 14 ساله در دست داعش؛
سمیرا، یک زن دیگر که از درزآب فرار کرد و اکنون در شبرغان زندگی می کند، گفت که جنگجویان به خانه اش آمدند و خواهر 14 ساله اش را به نزد فرمانده شان بردند. او نیز مانند ظریفه نمی خواهد نام کاملش را ذکر کند. چرا که در افغانستان این قربانیان خشونت جنسی هستند که داغ ننگ بر پیشانی شان می خورد.
سمیرا می گوید: «او (فرمانده) با خواهرم ازدواج نکرد و کسی دیگری هم با او ازدواج نکرد، نفرهای او به خواهرم تجاوز کردند و حتی رییس قریه هم که عضو داعش است، به خواهرم تجاوز کرد».
او در ادامه می افزاید: «خواهرم پس از گذشت 10 ماه که در دستان داعش بود، موفق به فرار شد و اکنون در نزد ما است. اما من نمی توانم با کسی راجع به این ننگ صحبت کنم».
در چند ماه گذشته که هزاران تن از درزاب فرار کرده اند، نظیر این اتفاقات که سمیرا و ظریفه تعریف می کنند، زیاد شنیده می شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: «داعش در درزآب اقدامات وحشتناک زیادی انجام داده است و راجع به آن حتی نمی توان صحبت کرد».
او ادامه داد: «داعش هیچ قانونی را رعایت نمی کند و هیچ شکی راجع به (صحت) اعمال وحشتناکی که مردم در موردش صحبت می کنند، وجود ندارد».

داعش در افغانستان سخنگوی شناخته شده ای ندارد. اما مقام های حکومت افغانستان این گزارش ها را عموما تایید می کنند و می گویند، این گروه تروریستی سعی می کند یک ایدیولوژی کاملا خارجی را به این کشور وارد کند.
در اسنادی که در سال 2015 در سوریه به دست آمد، راه هایی را که داعش برای استفاده جنسی از زنان به کار می برند، برملا شده است.

کامله که از درزآب است، می گوید: «وقتی که آنها به منطقه ما آمدند، هرکسی می دانست که این داعشی ها به چه منظور اینجا آمده اند». او می گوید که داعش از منطقه آن ها سه دختر را برده است.
کامله در ادامه می گوید: «آن ها که دختران یا زنان را از خانه های شان می بردند، نخست می گفتند، ما با آن ها ازدواج می کنیم. اما بعداَ مردان بسیاری به آن دختران تجاوز می کردند».

  پربازدید ترین