• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

والی فراه: انتقال کالا به افغانستان تسهیل شود

والی فراه: انتقال کالا به افغانستان تسهیل شود

والی فراه، خواستار بررسی و رفع برخی از مشکلات و بن بست انتقال کالا بین افغانستان با ایران شد و گفت: انتقال کالا به افغانستان باید ساده سازی و تسهیل شود.
عبدالبصیر سالنگی یکشنبه شب در نشستی با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند ایران اظهار داشت: با حضور سرکنسولگری ایران در افغانستان بسیاری از این مسائل قابل حل است.
وی ضمن ارزیابی مثبت از بازدیدهایش در خراسان جنوبی گفت: بازدید از مرز ماهیرود و شهرک صنعتی نشان داد که ظرفیت های خوبی در حوزه های تجارت و صادرات در این ولایت فراهم است که امیدواریم در زمینه بازرگانی از آنها استفاده شود.
والی فراه با اشاره به زیرساخت های موجود در مرز ماهیرود افزود: هم اکنون روزانه 160 دستگاه کامیون از این مرز به افغانستان انتقال می‌یابد که بنا به پیشنهاد تجار باید به 300 تا 400 کامیون افزایش یابد.
سالنگی با تاکید بر ارایه تولیدات با کیفیت در عرصه تجارت یادآور شد: تجار افغانستانی باید در سفارشات خود کیفیت کالاها را مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: اکنون بسیاری از کالاهای بی کیفیت از کشورهای چین و پاکستان وارد بازار افغانستان می شود ولی روی آن خط کشیده ایم و امیدواریم در مبادلات تجاری با ایران این مساله وجود نداشته باشد.
سالنگی خاطر نشان کرد: مردم افغانستان در خریدهای خود همیشه به دنبال نشان استاندارد هستند لذا تجار باید به این مساله توجه کنند.
والی ولایت فراه با ابراز امیدواری به افزایش تبادل فکری بین 2 کشور افغانستان و ایران گفت: برای تجار ایرانی نیز زمینه بازار در افغانستان فراهم است که امید می رود از این فرصت استفاده شود.

آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک
آمر بخش صنایع و تجارت ولایت فراه نیز در این نشست با اشاره به تبادلات تجاری رسمی و غیر رسمی ایران و افغانستان از گذشته تاکنون گفت: بنا به دلایلی گذرگاه های بین ایران و افغانستان بسته شد که مهمترین مساله آن واردات به فراه و انجام نشدن صادرات بود.
نجیب الله ادیبیار تسریع کارهای تجاری را از خواسته ها تجار هر 2 کشور عنوان کرد و افزود: امید است بسیاری از مشکلات مطرح شده با تفاهم نامه های این سفر رفع شود.
وی از آمادگی برای تشکیل اتاق مشترک بیرجند و فراه خبر داد و گفت: برای مراودات بیشتر هم نام تجار افغانستانی به صورت رسمی معرفی می شود.
ادیبیار ادامه داد: برنامه ای ترتیب داده می شود که جلسات این اتاق در بیرجند، نقطه صفر یا مشهد برگزار شود.
برگزاری نشست با تجار بخش خصوصی خراسان جنوبی و برگزاری کمیته ها و کمیسیون های مشترک از دیگر برنامه های والی ولایت فراه و هیات همراه در سفر سه روزه به این ولایت است.

  پربازدید ترین