• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همکاری میان دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی با دانشگاه های افغانستان گسترش یابد

همکاری میان دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی با دانشگاه های افغانستان گسترش یابد

وزیر تحصیلات افغانستان طی دیدار با رئیس جامعه المصطفی العالمیه و حوزه های علمیه قم گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی بوجود آمده در راستای افزایش بی سابقه ارز ، بسیاری از دانشجویان قادر به پرداخت شهریه نمی باشند که خواستار همکاری این مرکز در این راستا می باشیم.

دکتر خواجه عمری؛ وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، طی سفر چند روزه خویش به جمهوری اسلامی ایران، با حضرت آیت الله اعرافی، رئیس محترم جامعه المصطفی العالمیه و حوزه های علمیه ایران  با حضور دکتر نصیر احمد نور، سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در دفتر کار ایشان در قم ملاقات و گفتگو نمودند.

دکترخواجه عمری در این ملاقات از حمایت ها و همکاری های کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف و به ویژه در عرصه های علمی، آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی سپاسگزاری نموده و در مورد گسترش همکاری ها میان دانشگاه بین المللی المصطفی و وزارت تحصیلات عالی و دانشگاه های افغانستان بحث و تبادل نظر نمودند.

حضرت آیت الله اعرافی نیز در ادامه ضمن عرض خیر مقدم به وزیر تحصیلات عالی و سفیر افغانستان گقت: ما با دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی افغانستان دارای اشتراکات ارزشمند در عرصه های مختلف هستیم.

وی  عنوان کرد: این دانشگاه دارای 100 گرایش و رشته علمی بوده و تاکنون50 هزار دانشجو فارغ التحصیل داده و در حال حاضر نیز 50 هزار دانشجو از 130 کشور دنیا در  این دانشگاه در داخل ایران و در واحد های خارج آن مشغول به ادامه تحصیل می باشند.

سفیر افغانستان نیز با اشاره به مشکل سنگینی شهریه تحصیلی دانشجویان افغانی و ناتوانی آنان اظهار داشت:مشکلی سنگینی شهریه به خصوص دانشجویان رشته های پزشکی، در پرداخت شهریه به دنبال افزایش بی سابقه نرخ ارز در مقابل ریال ادامه این وضع  و اجبار برای پرداخت شهریه با ارز و آن هم به نرخ آزاد باعث شده که این دانشجویان نتوانند تحصیلات خود را تکمیل نمایند.

عمری خاطر نشان ساخت: در همین راستا خواستار همکاری حضرت آیت الله اعرافی  در  زمینه توجه و عنایت ویژه ایشان در جهت یافتن راه حل و پیگیری موضوع با دفتر مقام معظم رهبری و همچنین  شورای عالی انقلاب فرهنگی که خود عضویت آن را دارند هستیم.

  پربازدید ترین