• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش ایران در پی تحریف سخنان ظریف در رابطه با شیطنت برخی کانونهای برهم زننده روابط ایران و افغانستان

واکنش ایران در پی تحریف سخنان ظریف در رابطه با شیطنت برخی کانونهای برهم زننده روابط ایران و افغانستان

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره به تحریف گفت‌وگوی دکتر محمد جواد ظریف در بخش مسال افغانستان و مسأله آب بین دو کشور، سر و صداهای به وجود آمده علیه سخنان وزیر خارجه این کشور را شیطنت کانون‌هایی می‌خواند که علاقمند هستند روابط ایران و افغانستان را چه در بحث آب و چه مباحث دیگر، با مشکل مواجه کنند. به گفته دکتر بهرام قاسمی، اتفاق تازه‌ای در حوزه آبی دو کشور رخ نداده و برعکس گزارش‌ها، گفت‌وگوها در کمیته آب‌ها بین دو کشور، رو به جلو بوده است.

دکتر بهرام قاسمی که امروز دوشنبه(12 سنبله) در نشست هفته‌وار خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد سخنان اخیر دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در یک گفتگوی تلویزیونی پیرامون مسایل آبی دو کشور، با بیان این‌که مسأله آب و هیرمند یک موضوع دیرپا و تاریخی است، گفت که این موضوع همیشه بین مقامات افغانستان و ایران مطرح بوده است.
 
وی افزود، یکی از کمیته‌های کنونی مذاکرات افغانستان و ایران برای دستیابی به سند همکاری‌های جامع، کمیته آب‌ها است که گفتگوها در آن تا حد بسیاری به مراحل پایانی رسیده و نتایج آن در سند جامع همکاری‌های دو کشور مکتوب شده و به امضای روسای جمهور دو کشور خواهد رسید.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مسائل جدیدی بوجود آمده که بحث آبی بین دو کشور همچنان داغ است، خاطرنشان کرد: "اتفاق جدیدی صورت نگرفته و مساله خاصی به وجود نیامده، جز شیطنت کانون‌هایی که علاقمند هستند روابط ایران و افغانستان را چه در بحث آب، چه بحث گروه‌ها و مسائل دیگر با مشکل مواجه کنند."
 
وی افزود که بر این اساس، شاهد این نوع موضع‌گیری‌ها و برخوردهای نادرست از سوی برخی گروه‌ها در داخل افغانستان و خارج از این کشور می‌باشند و باید توجه لازم در این زمینه صورت بگیرد.
 
آقای قاسمی خاطرنشان کرد: "اتفاق تازه‌ای در حوزه آبی دو کشور رخ نداده، بلکه برعکس، گفت‌وگوها در این حوزه رو به جلو بوده و امیدواریم با انتهای کار کمیته آب‌ها، تا حد زیادی از فضاسازی‌ها جلوگیری کنیم".
 
وی گفت که تبلیغات منفی و فضاسازی نه تنها علیه روابط ایران و افغانستان که در روزهای اخیر در مورد روابط ایران و عراق نیز از سوی برخی بنگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای خاص صورت گرفته و سعی می‌شود مشکلات و مسائل میان ایران و همسایگان بزرگ‌نمایی شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران احتمال داد که این تلاش‌ها در محور سیاست امریکا نسبت به ایران در بحث برجام و تحریم‌ها صورت می‌گیرد تا روابط ایران و همسایگانش را نامطلوب جلوه دهند.
 
به گفته وی، ایران و همسایگان نسبت به این موضوع واقف اند و با درایت لازم از این وضعیت عبور خواهند کرد.
 
به دنبال مصاحبه هفته قبل دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران با شبکه سه سیمای این کشور، بی.بی.سی گزارشی را در مورد این گفت‌وگو و "تهدید ایران" به استفاده از "اهرم‌های فشار" در برابر دریافت حق آبه از دریای هلمند(هیرمند) منتشر کرد. این گزارش سبب به وجود آمدن فضای منفی و واکنش‌های جدی در داخل افغانستان شد.
 
اما وقتی که نوار ویدیویی گفت‌وگوی آقای ظریف بررسی شد، وی هیچ اشاره‌ای به "اهرم فشار" و استفاده از آن علیه افغانستان نکرده است.
 
بر اساس گزارشی که بی.بی.سی فارسی منتشر کرده، آقای ظریف در یک برنامه تلویزیونی ایران گفته است: "می‌توانیم از اهرم‌های مراودات مرزی، مهاجران افغان، موضوع مواد مخدر و تجارت در مورد افغانستان استفاده کنیم اما مشی ما در مورد همسایگان‌مان، خصوصاً همسایگان مسلمان تاکنون این بوده که گروکشی نکرده‌ایم."
 
در حالی که در اصل نوار ویدئویی گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران آمده است: "با افغانستان مراودات مرزی داریم، بحث مهاجران افغان، مواد مخدر و بحث تجارت است. هنر سیاست خارجی این است که با همکاری دستگاه‌های داخلی همه امکانات را جمع کنیم. ما در حوزه‌های مختلف امکاناتی داریم. مشکلی که داریم به عنوان کشور بزرگ منطقه این است که نسبت به همسایگان مان احساس تعهد می‌کنیم، مخصوصا همسایگان مسلمان‌مان با یک روش دیگری عمل می‌کنیم، این‌گونه نبوده که گروکشی کنیم".
 
در این نقل قول، مراودات مرزی، مهاجران، مواد مخدر و تجارت، به عنوان حوزه‌های مورد توجه دو کشور بیان شده و برخلاف گزارش بی.بی.سی، هیچ اشاره‌ای به "اهرم فشار" نشده است.
 
این چندمین بار است که بی.بی.سی در طول یک سال گذشته، پیرامون مسائل مختلف در روابط افغانستان و ایران و به خصوص بحث آب، اقدام به تحریف سخنان مقام‌های ایرانی می‌زند و جنجال رسانه‌ای ایجاد می‌کند.

  پربازدید ترین