• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر و وزیر تحصیلات عالی افغانستان در گفتگو با وزیر علوم ایران خواستار تبدیل شهریه های دانشجویان از ارزی به ریالی شدند

سفیر و وزیر تحصیلات عالی افغانستان در گفتگو با وزیر علوم ایران خواستار تبدیل شهریه های دانشجویان از ارزی به ریالی شدند

وزیر تحصیلات عالی و سفیر افغانستان در تهران در گفت‌وگو با وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران، بااشاره به مشکلات دانشجویان مهاجر افغاستان، خواستار تبدیل شهریه‌های آنان از ارزی به ریالی شدند که با قول مساعد همکاری دکتر غلامی همراه شده است. در همین حال، ریاست دانشگاه اصفهان اعلام کرده که پرداخت شهریه دانشجویان مهاجر افغانستان که در ایران تولد یافته‌اند، با اعمال تخفیف به ریالی تبدیل شده است.

دکتر نجیب‌الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی کشور که روز شنبه(10 سنبله) به ایران سفر کرده، روز گذشته(دوشنبه، 12 سنبله) در سومین روز سفر رسمی خود به این کشو، با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو نمود.
 
دکتر نصیراحمد نور، سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران، دکتر سالار آملی، قایم مقام وزیر علوم ایران و رؤسای دانشگاه‌های اصفهان و پیام نور نیز در این دیدار حضور داشتند.
 
به گزارش بخش مطبوعاتی سفارت افغانستان در تهران، در این دیدار، دکتر خواجه عمری از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، آموزشی و اهدای بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی برای اساتید دانشگاه‌های افغانستان، و به ویژه ارائه خدمات علمی برای دانشجویان مهاجرین مقیم ایران سپاس‌گزاری کرد.
 
وی در مورد گسترش همکاری‌های علمی بین وزارت‌های تحصیلات عالی افغانستان و وزارت علوم ایران، دانشگاه‌های دو کشور،  حل مشکلات دانشجویان مهاجر افغانستانی در ایران؛ به خصوص تبدیل شهریه‌های آنان از ارزی به ریالی، بحث و تبادل نظر نمود.
 
در ادامه این دیدار، وزیر علوم تحقیقات و فناوری ایران ضمن عرض خیر مقدم به وزیر تحصیلات عالی و سفیر افغانستان، اظهار نمود: "ما از روند پیشرفت مذاکرات و توافقات سفر قبلی حضرت‌عالی در ایران با این‌جانب و همکاران ما کاملا راضی هستیم و تلاش می‌کنیم که همکاری‌های علمی را در زمینه‌های آموزشی، اهدای بورسیه‌ها، ارتقای ظرفیت اساتید، روابط دانشگاهی و تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های دو کشور مطابق پیشنهادات دو طرف گسترش دهیم".
 
سفیر افغانستان نیز در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌ها و ارائه خدمات وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران برای دانشجویان مهاجر افغانستانی، مشکل سنگینی شهریه تحصیلی دانشجویان و ناتوانی آنان در پرداخت شهریه به دنبال افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در مقابل ریال و اجازه ادامه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان فرزندان خانواده‌های طرح شناسایی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا را مطرح نمود.
 
وی خاطرنشان کرد که ادامه این وضع و اجبار برای پرداخت شهریه با ارز، آن‌هم به نرخ آزاد، باعث خواهد گردید که این دانشجویان انصراف دهند و نتوانند تحصیلات خود را تکمیل نمایند.
 
سفیر افغانستان در این زمینه خواستار همکاری ویژه جناب آقای دکتر غلامی در خصوص تبدیل شهریه‌ها از ارزی به ریالی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم گردید که آقای دکتر غلامی در جهت حل این مشکل قول مساعد داد.
 
در بخش دیگر این دیدار، دکتر طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان نیز گفت که هیئت امنای این دانشگاه مصوب نموده تا شهریه دانشجویان مهاجر افغانستان که در ایران تولد یافته‌اند، با اعمال تخفیف به ریال پرداخت گردد.
 
سفیر افغانستان با ابراز سپاس از این اقدام دانشگاه اصفهان، از وزیر علوم ایران درخواست مساعدت نمود تا این تصمیم درخور سپاس دانشگاه اصفهان به سایر دانشگاه ها نیز تعمیم یابد.
 
این درحالی است که پیش از این سفیر کشور به تاریخ 13 سرطان/تیر در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه اصفهان، از دکتر طالبی، رییس این دانشگاه خواستار مساعدت و عنایت در قسمت اخذ شهریه‌های دانشجویان مهاجر به ریال شده بود.

  پربازدید ترین