• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش مشاور رئیس جمهورایران به انصراف دانشجویان افغانستانی از تحصیل در دانشگاه

واکنش مشاور رئیس جمهورایران به انصراف دانشجویان افغانستانی از تحصیل در دانشگاه

در پی افزایش نرخ ارز در کشور جمهوری اسلامی ایران برخی از دانشجویان افغانستانی که شهریه خود را با دالر پرداخت می کردند به جهت گران شدن نرخ ارز از تحصیل در دانشگاه انصراف دادند.

چند روز پیش با انتشار برگه‌ی انصراف از تحصیل یکی از دانشجویان غیر ایرانی رشته پزشکی در فضای مجازی اینستاگرام باعث شد تا باری دیگر موضوع شهریه‌های دانشجویان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند، مطرح شود.
 
برخی از این دانشجویان که شهریه خود را بصورت دالر پرداخت می‌کردند، با افزایش تقریبا سه برابری نرخ ارز و بدلیل نداشتن این میزان ارز ترک تحصیل کردند.
 
انتشار این تصویر در فضای مجازی سبب شد محمدرضا زائری  از روحانیان مشهور و حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهوری ایران نسبت به آن واکنش نشان دهند.
 
این دانشجوی انصرافی با انتشار برگه انصراف خود در صفحه‌ی اینستاگرام گفته: اینجانب در زمان ثبت‌نام شهریه 2700 دالری را با قیمت 3800 تومان پرداخت کردم و با افزایش 3 برابری ارز قادر به پرداخت شهریه نمی‌باشم و با کمال تاسف از این رشته انصراف می‌دهم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائرى، نیز در واکنش به این موضوع در صفحه مجازی خود  نوشت: دیروز توی خیابان انقلاب دو جوان دانشجو از همسایگان افغانستانی جلویم را گرفتند و پرسیدند آیا از موج انصراف از تحصیل دانشجویان افغانستانی خبر دارید؟
گفتم خیرکه در پاسخ به سوال آنها جواب خیر دادم.

افزایش قیمت ارز و انصراف یک به یک دانشجویان افغانستانی
دانشجویان ادامه دادند: چون آنها را دانشجوی خارجی حساب می‌کنند و از آنها دالر می‌گیرند با توجه به وضعیت نرخ ارز دانشجویان دارند یکی یکی از تحصیل انصراف می‌دهند.
 
دانشجویی که باید مثلا کار ساختمانی بکند و به سختی هزینه‌ی دانشگاه اش را  بدهد اکنون باید بیشتر از همه نگران بالا رفتن روزانه‌ی نرخ دالر باش، در چنین شرایطی آیا واقعا از نظر مالی برای دانشجوی افغانستانی ترجیح ندارد که در یکی دیگر از کشورهای همسایه دانشجوی خارجی باشد؟
 
حجت الاسلام زائری افزود: ما که سالها به اندازه‌ی توان خود – گر چه گاه با کوتاهی‌ها و کم توجهی‌ها- به اصناف و گروه‌های مختلف افغانستانی خدمت‌هایی تقدیم کرده‌ایم، اکنون چرا از امیدهای آینده اینگونه غافلیم؟ آیا متوجه نیستیم که بی‌توجهی به نخبگان افغانستانی برای خود ما چه نتایج و پیامدهایی خواهد داشت و آیا مسئولان به این موضوع خطیر می‌اندیشند، وقتی به موضوعات مهم تری فکر نمی‌کنند؟

 واکنش مشاور رئیس جمهور ایران به نامه انصرافی دانشجوی افغانستانی
در همین راستا حسام الدین آشنا، مشاو رییس‌جمهورایران نسبت به نوشته‌ی زائری در توییتر؛ واکنش نشان داد و نوشت: امروز تقاضای آنان را به صورت رسمی به معاون محترم وزارت صحت، درمان و آموزش پزشکی منعکس کرده ام.

وی اظهار داشت: یکی، دو روز پیش نامه‌ای از طرف تعدادی از دانشجویان افغانستانی که در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحصیل می‌کنند دریافت کردیم که  برای انعکاس درخواستشان مبنی بر اینکه نرخ برای شهریه‌‌ی آن‎ها تصویب بشود، با معاون آموزشی وزارت صحت صحبت و مکاتبه‌ کردیم.

آشنا افزود: امیدوار هستیم دولت و به ویژه وزارت صحت  و علوم، تدبیری در نظر بگیرند تا دانشجویانی که در ایران تحصیل می‌کنند و برای پرداخت شهریه منابع دالری ندارند به گونه‌ای با آن‌ها تعامل شود تا بتوانند تحصیل کنند.
 
آشنا با اشاره به اینکه حضور  وتحصیل دانشجویان افغانستانی برای دیپلماسی علمی و عمومی کشور خوب است در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز مبنی بر اینکه دانشجویان افغانستانی قبلا هم مکاتباتی انجام داد‌ه‌اند، اما در عمل نتیجه‌ای نگرفته‌اند، آیا با وجود این نامه؛‌ امکان دارد گشایشی اتفاق بیفتد؟ گفت: بهرحال دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هزینه‌های خودشان را دارند و روی درآمدهای ارزی که بدست می‌آورند، محاسباتی کرده اند؛ در نتیجه گفت‌وگوها باید پیگیری شود تا به یک مبلغ متناسبی برسد.

محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر صحت ایران نیز عنوان کرد: در  راستای  پیگیری این موضوع با مشاو رییس‌جمهورایران صحبت نموده وایشان نیز مکاتباتی با وزیر صحت داشته اند که تا کنون چیزی به معاونت آموزشی ارسال نشده است .
 
 انصراف 100 دانشجوی افغان به دلیل افزایس نرخ ارز درسال 92
هر چند موضوع انصراف از تحصیل دانشجویان افغانستانی داستان تازه‌ای نیست چرا که در سال 92، 100 نفر از دانشجویانی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تحصیل می‌کردند به دلیل افزایش و تبدیل نرخ ارز از مرجع به نرخ مبادله‌ای که رشد دو برابری شهریه را در پی داشت، از این دانشگاه انصراف داده اند.
 
در آن سال این دانشجویان تلاش زیادی کردند تا حداقل این افزایش شامل ورودی‌های قدیمی نشود؛ از صحبت با مسئولان دانشگاه گرفته تا نامه به رهبری و رییس جمهوری، اما به نتیجه‌ای نرسیدند.
 
دستگاه‌های مربوطه هم بدلیل آنچه هیات امنایی بودن دانشگاه عنوان شد به این ماجرا ورود پیدا نکردند اما جای  این سوال مطرح است که اکنون آن دانشجویان کجا هستند؟
 
برخی از این افراد در دانشگاه‌های دیگر به تحصیل خود ادامه دادند، اما تعداد زیادی از آن‌ها به اروپا رفته اند.

 عدم تامین میزان شهریه انصراف و مهاجرت به اروپا
هاشم حسینی، یکی از این دانشجویان است که در رشته کارشناسی مکانیک دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تحصیل می کرده که یکی، دو سال بعد از اینکه از تحصیل انصراف داده بصورت قاچاق به اتریش سفر کرده است وی دلیل اصلی این سفررا نداشتن امید برای تحصیل در ایران عنوان کرده ومی گویدهم اکنون ساکن و شهروند کشوراتریش است.
 
معمولا دانشجویان افغانستانی که در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تحصیل می‌کنند از سه طریق کنکور، بورسیه و سهمیه آزاد وارد دانشگاه می‌شوند و بیشتر دانشجویان مهاجر افغانستانی که در ایران هستند کنکوری یا سهمیه آزاد (بدون کنکور) می باشند اما نکته‌ی قابل تاملی که وجود دارد این است که تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد.
 
چنانچه طی سال‌های گذشته دانشجویانی بوده‌اند که علیرغم کسب رتبه‌های برتر و سه رقمی بدلیل نداشتن بضاعت مالی که رقم آن‌ها قبل از افزایش نرخ ارز به ترمی تا 10 میلیون تومان هم می‌رسید از تحصیل انصراف دادند، اما اینبار کسانی هم که بصورت آزاد در حال تحصیل هستند متاسفانه تصمیم به ترک تحصیل گرفته اند.

قول فراموش شده وزیر صحت ایران در خصوص ابطال بخشنامه شهریه های بالای دانشجویان افغانستانی
با این حال در ماه اسد سال 94، سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر صحت ودرمان جمهوری اسلامی  ایران ، درباره‌ی ابطال بخشنامه‌ی شهریه‌های چند ده میلیونی دانشجویان غیرایرانی که درایران متولد شده و از طریق کنکور وارد دانشگاه شده‌اند، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: بنده از اینجا (تسنیم) بروم پیگیری می‌کنم که اگر کسی (افغانستانی) دقیقاً در ایران متولد و اینجا کنکور هم قبول شده است، دیگر به نوعی ایرانی محسوب می‌شود ومن حتماً پیگیری می‌کنم.

اما اکنون با  گذشت بیش از سه سال از قول وزیر صحت ایران  نه تنها هیچ‌گونه تغییری در وضعیت شهریه‌ی این دانشجویان اتفاق نیفتاده، بلکه وضعیت تحصیلی آن‌ها به مراتب سخت‌تر شده است.
 
دکتر نجیب‌الله خواجه عمری، وزیر تحصیلات عالی کشورمان نیز طی سفر خود به ایران در دیدار با دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش همکاری‌های علمی بین وزارت‌های تحصیلات عالی افغانستان و وزارت علوم ایران، دانشگاه‌های دو کشور،  حل مشکلات دانشجویان مهاجر افغانستانی در ایران؛ به خصوص تبدیل شهریه‌های آنان از ارزی به ریالی، از  جمله  موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

 تبدیل شهریه های ارزی به ریالی دانشجویان افغانستانی
در  همین راستا وزیر تحصیلات عالی و سفیر افغانستان در تهران در گفت‌وگویی با وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران، بااشاره به مشکلات دانشجویان مهاجر افغاستان، خواستار تبدیل شهریه‌های آنان از ارزی به ریالی شد.
 
سفیر افغانستان نیز درادامه عنوان کرد: مشکل سنگینی شهریه تحصیلی دانشجویان و ناتوانی آنان در پرداخت شهریه به دنبال افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در مقابل ریال و اجازه ادامه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان فرزندان خانواده‌های طرح شناسایی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا را خواستار شد چرا که ادامه این وضع و اجبار برای پرداخت شهریه با ارز، آن‌هم به نرخ آزاد، باعث می شود که این دانشجویان انصراف داده و نتوانند تحصیلات خود را تکمیل کنند.
 
هر چند وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران  قول مساعدی برای رفع وحل مشکل پرداخت ریالی شهریه دانشجویان غیر ایرانی داده اند اما باید منتظرماند ودید که این توافق همکاری  تا چه میزان به مرجله اجرا در می آید .

  پربازدید ترین