• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون انتخابات به احزاب: اذهان مردم را مغشوش نسازید

کمیسیون انتخابات به احزاب: اذهان مردم را مغشوش نسازید

کمیسیون مستقل انتخابات یک‌بار دیگر از احزاب و جریان‌های سیاسی می‌خواهد که با این نهاد هم‌کاری نموده و دست از مغشوش ساختن اذهان شهروندان کشور بردارند.

سید حفیظ الله هاشمی، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات ام‌روز در یک نشست خبری در کابل گفت، این نهاد به تنهایی خود نمی‌تواند که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را برگزار نماید و از احزاب سیاسی خواست تا با آنان هم‌کاری نموده تا یک انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شود.

آقای هاشمی گفت که احزاب سیاسی باید بیایند روی چارچوکاتی کار نمایند که باعث برگزاری انتخابات موفق گردد نه‌ این‌که اظهارات شان را طوری بیان نمایند که باعث مغشوش شدن اذهان عامه گردد.

سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در عین زمان یادآور شد که  اطلاعات 7٫3 میلیون رای‌دهنده داخل بانک‌های اطلاعاتی شده و کار روی اطلاعات افراد باقی مانده به شدت جریان دارد.

آقای هاشمی وجود تقلب‌ها را در روند ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان را رد نمی‌کند و می‌گوید احتمال دارد که تقلب‌ شده باشد، اما به اندازه‌یی نیست که تمام روند ثبت نام را زیر سوال برده شود.

او گفت که این نهاد در زمان ثبت نمودن اطلاعات در داخل بانک‌های اطلاعاتی دریافتند که در 4 میلیون ثبت‌نام کننده، 87 هزار شناس‌نامۀ جعلی وجود داشته‌اند.

این مقام کمیسیون انتخابات می‌گوید که بحث روی این بخش جریان دارد و تاکید می‌کند که بررسی‌ها به‌خاطر شناسایی عاملان این روی‌داد آغاز می‌گردد تا انجام‌دهنده‎‌گان آن به دادگاه معرفی گردند.

در عین زمان، او علاوه کرد که قرارست انتخابات پارلمانی در بیش از 500 مرکز رای‌دهی انجام شود و افزود که احتمالا این شمار مراکز رای‌دهی به دلیل تهدیدات امنیتی کاهش یابد.

او هرچند تهدید امنیتی را در مناطق امن افغانستان نیز تایید می‌کند، اما می‌افزاید که نیروهای امنیتی افغان و خارجی متعهد شده تا امنیت انتخابات 28 میزان را بگیرند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که فهرست ابتدایی رای‌دهنده‌‎گان 10 ولایت کشور تهیه شده و قرارست ام‌روز این فهرست به 3 ولایت فرستاده شود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که احزاب سیاسی می‌گویند، تقلب‌های گسترده در هنگام ثبت‌نام رای‌دهنده‌گان صورت گرفته‌است.

  پربازدید ترین