• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عالمی بلخی: مهاجران افغانستانی به اجبار از ترکیه اخراج نمی شوند

کابل و انقره توافق کردند که از این پس مهاجران افغانستانی در ترکیه، بگونه داوطلبانه به افغانستان بازگردانده شوند.
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در یک نشست خبری در کابل گفت: در جریان سفر هیات دولت افغانستان به ترکیه، توافق صورت گرفت که از این به بعد مهاجران افغانستانی در ترکیه بگونه‌ی اجباری به کشورشان بازگردانده نشوند.

وزیر امور مهاجران و عوت کنندگان در نشست امروز گفت: بازگشت مهاجران افغانستانی در ترکیه اجباری نخواهد بود و هر کسی که داوطلبانه بر می‌گردد، باید به قنسول‌گری‌های افغانستان مراجعه کند و ورق بازگشت به وطن بگیرد. دولت ترکیه هم تا زمانی‌که مهاجران افغان ورق بازگشت به وطن را با خودشان نداشته باشند، به مهاجران کاری ندارد.

آقای بلخی افزود، 170 هزار تن از مهاجران افغانستانی در ترکیه ثبت شده‌اند و تعدادی از آن‌ها تقاضای پناهندگی در خود ترکیه دارند و تعدادی هم خواستار قبول شدن در کشورهای اروپایی هستند.

وزیر امور مهاجرین در مورد توافقات دولت افغانستان با دولت ترکیه گفت: آگاهی عامه و اطلاح رسانی از پیامدهای مهاجرت‌های نامنظم، ایجاد زمینه‌های شغلی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، امضای تفاهم‌نامه کارگری، بررسی پرونده افغان‌های مقیم ترکیه؛ از جمله مواردی است که با دولت ترکیه در مورد آن توافق کرده‌ایم.

او با بیان این‌که دولت افغانستان تلاش می‌کند زمینه‌ی بازگشت داوطلبانه را فراهم کند، گفت، مهاجران افغانستانی در گذشته هیچ تمایلی جهت بازگشت به کشورشان نداشتند، اما طی چهار سال اخیر بیش از سه میلیون مهاجر از پاکستان و ایران به‌گونه داوطلبانه بازگشته‌اند.

آقای بلخی در نشست امروز افزود، تا پانزدهم ماه آینده میلادی، هیاتی از انقره وارد کابل خواهد شد و کمیته‌ی مشترک ترکیه و افغانستان در مورد مشکلات مهاجران افغانستانی در این کشور، روی آن به توافق خواهند رسید.

بر اساس گزارش‌ها، تنها در شش ماه گذشته بیشتر از 35 هزار پناهجوی افغانستانی از ایران و افغانستان وارد ترکیه شده‌اند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، تا اواخر ماه جولای سال جاری بیش از 169 هزار پناهجوی افغانستانی در ترکیه ثبت نام شده‌اند.

وزیر امور مهاجرین در بخش دیگری از سخنانش گفت که بر اساس فرمان رییس جمهور، به بازگشت کنندگان، بیجاشدگان و خانواده‌ شهدای نیروهای امنیتی زمین توزیع خواهد شد.
او گفت: امضای فرمان 305 توسط رییس جمهور، ایجاد کمیسیون تخصیص و تشخیص، سهولت‌های زیادی را برای مهاجران فراهم ساخته است. بر اساس این فرمان، بعد از این، برای بازگشت کنندگان، بیجاشدگان و خانواده‌های شهدای نیروهای امنیتی، ساحاتی جهت تهیه مسکن توزیع می شود که تمام سهولت و امکانات رفاهی را داشته باشد. به رویت این فرمان مهاجرین در ولایات دیگر نیز می توانند صاحب مسکن شوند.

آقای بلخی همچنین گفت که براساس امضای تفاهمنامه‌ای با دولت ایران، 78هزار تن از فرزندان مهاجران افغانستانی بدون هیچ مدرکی شامل مکتب شده‌اند. او گفت:”محدودیت‌های تحصیلی، آموزشی و بود باش برای مهاجران افغانستانی از سوی دولت ایران برداشته شده است. مهاجران افغانستانی در ایران می‌توانند در هر منطقه‌ی آن کشور زندگی کنند و به هر رشته تحصیلی که علاقه دارند تحصیل نمایند. همچنین بعد از این می‌توانند بدون آن که دفترچه مهاجرت خود را از دست بدهند به افغانستان برگردند و دوباره به ایران بروند.”

سید حسین عالمی بلخی تأکید کرد که پس از گفتگوهای اخیر دولت افغانستان با پاکستان، تاکنون 870 هزار مهاجر افغانستانی شناسایی شده اند و برای‌شان کارت اقامت توزیع خواهد شد.
او گفت که وضعیت مهاجران افغانستانی نسبت به سال‌های قبل در کشورهای اروپایی نیز بهتر شده است؛ طوریکه در سال جاری 520 تن اخراج شده‌اند و این موضوع کاهش قابل ملاحظه‌ای را نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهد.

  پربازدید ترین